Vzájemně se ostře kritizovali, teď ale začínají jednání o spolupráci. Šéf Českých drah Petr Žaluda a jeho rival ze společnosti RegioJet Radim Jančura postupně zasedají k jednacímu stolu. Přichází byznys.
Podle posledních informací by měl žlutý vlak mezi Prahou a Ostravou vyjet v první polovině příštího roku, začala proto již jednání o prodeji a vzájemném uznávání jízdenek.
Jedna jízdenka
"Zpočátku byl sice přístup Českých drah k nám chladný, ale nakonec spolkly, že vyjedeme a vychází nám hodně vstříc," popisuje Jančura.
"Nijak jim nebráníme ve vstupu na železnici a nebráníme se ani jednání. Pokud to pro obě strany bude výhodné, dohodneme se," říká naopak Žaluda.
RegioJet od Českých drah potřebuje, aby jeho cestujícím zpřístupnily čekárny a dokázaly prodávat i "žluté" jízdenky. Jednání mají vyřešit i vzájemné uznávání dokladů. I když by měl RegioJet, potažmo cestující, na řadu z těchto věcí podle evropské legislativy mít právo, k jednání nepřichází s prázdnou.
"Drahám nabízíme, že budeme na pobočkách mateřské Student Agency prodávat jejich mezinárodní jízdenky," říká Jančura a předpokládá, že mu to jednání usnadní. Předpokládá, že jeho marketing a počet poboček může drahám pomoci s prodejem.
Ideální spolupráce by měla vypadat tak, že cestující nebude muset řešit, zda během cesty změní dopravce. Jízdní doklad koupený u Student Agency by tak mohl použít jak na žlutý vlak například z Ostravy do Prahy, tak na návazný spoj Českých drah do Plzně.
Jednání mají vyřešit i to, co se bude dít, když zákazník jedné společnosti zabloudí do vlaku konkurence. RegioJet chce, aby mohl i cestujícího s jízdenkou Českých drah odbavit a podíl z jízdného si pak vyfakturovat. Kvůli spolupráci se RegioJet již nebude vymezovat vůči Českým drahám a bude se snažit oslovit jen svou nabídkou služeb.
Blížící se Jančurův vstup na českou železnici mění i jeho přístup vůči plzeňské Škodě. Ještě před rokem si mohl dovolit v rozhovoru pro HN v souvislosti s nimi říci "Proč bych kupoval vlak, který stojí o třicet procent více a má tak velkou poruchovost?" Teď má ale jejich lokomotivy a vzájemné vztahy se postupně stávají "korektními".
Se vstupem na železnici Student Agency omezí autobusovou dopravu mezi Ostravou a Prahou. Uvažuje se ale o tom, že by autobusy mohly na Ostravsku svážet cestující ke žlutému vlaku. "Jednou z variant je, že bychom autobusovými linkami na vlak vozili cestující například z Opavy nebo Frýdku-Místku, a ti by pak pokračovali dále do Prahy," popisuje mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.
Tendry už za rok
Žluté vlaky mají mezi Prahou a Ostravou vyjet zhruba v polovině příštího roku, některé spoje budou zajíždět do Žiliny. RegioJet nadále usiluje o vstup na dotovanou dálkovou a regionální železnici. Zatím ale nebyly vypsány žádné tendry.
Ministr dopravy Vít Bárta, pro kterého je otevírání trhu v železniční dopravě jednou z priorit, už ale požádal o zveřejnění záměru otevřít konkurenci některé spoje v úředním věstníku Evropské unie. Takzvaná notifikace musí být podle unijních pravidel ve věstníku nejpozději rok před samotným vypsáním soutěže o provozování rychlíků.
Bárta nahlásil bruselským úředníkům plán, podle kterého by se mělo za rok soutěžit o tratě Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc, Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín.
Na zmíněných spojích by se mohli alternativní dopravci objevit od jízdního řádu 2013/2014, případně o rok později.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist