Během roku odešlo z Českých aerolinií na 900 zaměstnanců, piloti mají o třetinu nižší platy, na prodej míří postupně všech 18 boeingů. Dvě miliardy korun ČSA zinkasovaly za obchod duty free a dvě velké nemovitosti. Ale přes tuhle razantní redukční dietu pořád není vůbec jisté, zda státní podnik přežije.

"Na zimu peníze máme. Ale jsme teprve v první třetině závodu za záchranu firmy, a dobrými výsledky se pořád nemůžu chlubit. Možná skončím na smetišti dějin jako můj předchůdce Lašák," shrnul včera prezident ČSA Miroslav Dvořák své roční působení v aerolinkách.

Ačkoliv opticky letos ČSA díky prodejům majetku budou v plusu, provozní ztrátu vyčíslí ve stovkách milionů korun. Aby se podle plánu dostaly v roce 2012 do černých čísel, budou muset ještě ořezávat náklady. Nebo najít, co dál prodat.

Ubývá sedaček i destinací


Dvořák se samozřejmě nevzdává a v odtučňovací kúře pokračuje dál. V novém letovém řádu, jenž začne platit 1. listopadu, bude "sedačková kapacita" o 11 procent nižší, frekvence letů se sníží o 16 procent. To vše ve snaze zvýšit výnosnost.

Zrušeno už je osm údajně nevýnosných destinací, Londýnem počínaje a Brnem konče. ČSA hodlají také zredukovat svých zhruba třicet zahraničních zastoupení. Místo některých z nich vzniknou OK Pointy, na principu franšízy.

Tohle všechno, včetně Dvořákova předpokladu, že ani právě zahájené kolektivní vyjednávání o nových mzdách náklady nezvýší, má jediný cíl: přesvědčit banky, aby národnímu dopravci dál věřily. Klíčem k přežití je totiž udržet provozní hotovost - cashflow. "Když jsme firmu přebírali, chybělo na účtech 1,8 miliardy korun. Teď máme cashflow aspoň 700, 800 milionů," říká Dvořák.

Firma tak ovšem stále balancuje na hraně života a smrti. Jen kvůli dubnovému výbuchu islandské sopky Eyjafjallajökull přišla o 400 milionů korun. "Další sopku bychom už nepřežili," vystihuje křehký stav prezident aerolinek.

Brusel pořád hrozí


Sopečné erupce, stávky nebo obezřetnost bank přitom nejsou jedinou hrozbou, jíž musí ČSA čelit. Už od května leží u Evropské komise obsáhlý dokument, vysvětlující, jak se aerolinky vypořádají s veřejnou podporou od státu. Na jaře roku 2009 totiž téměř krachující ČSA dostaly injekci 2,5 miliardy korun od státní firmy Osinek. Takovou pomoc však pravidla unie nedovolují, výjimky jsou velmi důkladně zkoumány. A zhruba do půl roku mají bruselské "boží mlýny" rozhodnout, zda je restrukturalizační plán na záchranu ČSA životaschopný. Jinak řečeno, zda onu výjimečnou jednorázovou pomoc státnímu podniku schválí.

Dvořák si raději ani nepřipouští, že by to Brusel neudělal. Vracet 2,5 miliardy by znamenalo téměř jistě konec ČSA. Na prodej už prakticky žádné nemovitosti nebo služby nemají. A peníze za prodej boeingů okamžitě "požírají" splátky za novější airbusy, na něž má celý podnik přejít do roku 2012.

Prodej Letiště závisí na ČSA


Jednu možnost, jak získat hotovost v nouzi nejvyšší, přece jen ČSA mají. Při budování holdingu se z mateřské firmy vyčlenily dcery: Handling, ČSA Technics (údržba letadel) nebo Holidays Czech Airlines (charterové lety). ČSA tak mohou prodávat podíly v těchto firmách.

Podle Dvořáka se na "dcerky" nevztahuje ona hrozba nedovolené státní podpory. Což dává důvod k spekulaci, zda tohle vyčlenění firem není vlastně také finta vůči Bruselu - třeba potrestá jen matku, ale na životaschopné dcery nedosáhne... Každopádně, na přežití ČSA závisí i to, kdy a jak se vláda odhodlá k privatizaci Letiště Praha - za něž může podle odhadů utržit kolem 70 miliard korun. Letiště je na rozdíl od aerolinek v dobré kondici, letos čeká zisk kolem jedné miliardy

"Mít zakázky od domácích aerolinek je pro každé letiště výhoda. Proto teď panuje ve vládě shoda, že je dobré vyčkat na stabilizaci ČSA - a až potom uvažovat o prodeji Letiště," upozorňuje Dvořák, jenž vedle aerolinek stojí právě i v čele Letiště.


Změny v ČSA


Kroky, díky nimž mají státní České aerolinie přežít

Výnosnější provoz


Restrukturalizační plán počítá s celkovým snížením kapacity sedaček až o 30 procent. V první fázi - podle nového letového řádu od 1. listopadu - se sedačková kapacita sníží o 11 procent.

Nové OK Pointy


Třicítka dosavadních zahraničních zastoupení se zredukuje, některá začnou od příštího roku nahrazovat OK Pointy, levnější kanceláře na principu franšízy.

Menší a mladší flotila


Loni ještě ČSA vykazovaly 49 letadel, na konci restrukturalizačního ozdravného procesu v roce 2012 mají provozovat jen 35 strojů. Zbaví se přitom boeingů, jež nahradí airbusy, a budoucí flotila má mít průměrný "věk" jen tři roky.