Ministr dopravy Vít Bárta chce, aby České dráhy již dále nezaměstnávaly lidi, na nichž závisí provoz železnice. Pod státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) by tak mělo přejít zhruba 9500 dosavadních zaměstnanců drah. Mezi nimi například výpravčí, signalisté, hláskaři, hradláři nebo závoráři.
Bárta včera uvedl, že přesun by se měl uskutečnit co nejdříve. Má jít o další krok v transformaci české železnice. Dráhy mají zhruba 27 tisíc zaměstnanců, SŽDC 9500. V žargonu se profese, jichž se ministrovo rozhodnutí týká, nazývají "živá dopravní cesta". Takzvaná "mrtvá dopravní cesta", tedy samotné koleje a údržba, přešla pod SŽDC již v létě 2008, správa za to drahám zaplatila 12 miliard korun.
Podle Bárty se zefektivní provoz na železnici a státní pokladna ušetří. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou dráhy platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy korun. Toto financování považuje ministr za neprůhledné.Odbory však ministrovo dnešní prohlášení rozhořčilo. Vadí jim, že ministr s nimi celou věc nekonzultoval. Podle předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslava Pejšy se brzy sejde vedení OSŽ a k ministrovým záměrům zaujme zásadní stanovisko.
Ministrův mluvčí Karel Hanzelka označil plán za strategické rozhodnutí, které je teprve na počátku. "Zkoumá se například, zda nebude třeba měnit legislativu," řekl.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist