Nečasova vláda se včera pustila do řešení dalších milionových ztrát státních Českých aerolinií, kterým už nemůže přímo pomáhat a které už ani nemají mnoho majetku na prodej.

Nové řešení se jmenuje Český Aeroholding. Stát do něj vloží jak problémové aerolinky, tak ziskové Letiště Praha.

Případná pomoc letiště aeroliniím v rámci holdingu by pak snadněji unikla pravidlům Evropské komise. Ta už český stát pro podezření z nepovolené státní podpory ČSA prošetřuje.

Konkurenti ČSA protestují a bojí se, že národní dopravce bude na letišti ještě více zvýhodněn. "Dnešní rozhodnutí vlády považujeme za naprosto bezprecedentní případ," reagovala Vlaďka Dufková, mluvčí druhé největší české letecké společnosti Travel Service. "Místo toho, aby stát podporoval volnou soutěž na trhu, tak se stává naším konkurentem," dodává s tím, že se s velkou pravděpodobností obrátí s podnětem na Evropskou komisi.

Střet zájmů hrozí například v momentě, kdy aerolinie konzultují s letištěm své záměry. O těch se ale obratem dozví ČSA.

Z pohledu státu ale má spojení ČSA s Ruzyní logiku. Vlastní jmění letiště je kolem 28 miliard korun, zatímco u aerolinií se po poslední letošní 2,5miliardové státní injekci pohybuje v lepším případě kolem nuly.

"Celý proces musí vyústit v privatizaci ČSA," říká šéf dozorčí rady aerolinií Michal Mejstřík. Vláda chce, aby ministr financí Miroslav Kalousek do tří let přišel s plánem, jak státní aerolinie prodat či pro ně alespoň najít strategického partnera. Prodávat se ale nebude dnešní podnik, nýbrž zcela nové a očištěné aerolinie. Vládou avizovaná změna prakticky znamená konec Českých aerolinií, jak je známe dnes. Do nového holdingu nepřejde firma jako celek, ale jednotlivé její dceřiné společnosti zvlášť.

Nabízí se tedy hypotéza, že z ČSA vznikne několik očištěných firem a jedna černá ovce s dluhy - případně že by se na očistě ČSA podílelo ziskové letiště. Politici ani manažeři ČSA ale nechtěli včera tyto možnosti komentovat s poukazem na dnešní tiskovou konferenci.

Letiště i ČSA už nyní mají stejného ředitele Miroslava Dvořáka, podle něhož firmy ani v budoucnu zcela nesplynou. "Pro věřitele se nic nemění, společnosti si nadále zachovávají svou právní subjektivitu i oddělené hospodaření," říká Dvořák.

"Aktiva, ale i pasiva včetně dluhů se do dceřiných společností převádějí na základě znaleckých posudků. Se změnami ale musí souhlasit i věřitelé mateřské firmy," říká expert na podnikové restrukturalizace Radek Dudáš. "S letištěm se nám spolupracuje dobře, a tím, že se nemění vlastník, nevidíme důvod, proč by to mělo být jiné," říká Klára Gajdušková, mluvčí České spořitelny, která je jednou z úvěrujících bank Letiště Praha.

 

600 milionů

Miroslav Dvořák, který už od loňského října řídí pražské letiště i ČSA, naposledy odhadl letošní ztrátu aerolinek na 600 milionů korun. To však bylo již v polovině roku a podle některých odhadů se může ztráta vyšplhat až k miliardě. Stát do ČSA letos vložil 2,5 miliardy, firma navíc prodala majetek za stovky milionů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist