České dráhy hospodařily za letošní tři čtvrtletí se ziskem 48 milionů korun, což je proti loňsku zlepšení o 548 milionů. Podnik zlepšení připisuje především vyšším tržbám a provozním úsporám. Provozní výsledek před započtením odpisů (EBITDA) dosáhl 1,2 miliardy korun. České dráhy jsou ve vlastnictví státu, který spolu s kraji přispívá na provoz vlaků.

"Celkové tržby za devět měsíců dosáhly téměř 22 miliard korun. Velmi pozitivní je růst tržeb z přepravy cestujících, kde jsme od ledna do září meziročně utržili o 117 milionů víc," uvedl šéf drah Petr Žaluda.

Celkem dráhy prodaly jízdenky za 4,5 miliardy, zbytek tržeb plyne Českým drahám například z pronájmů vagonů nebo nemovitostí a ze zajišťování dopravní cesty pro správu železnic. Kraje zaplatily za vlaky o 52 milionů korun méně než loni.

Náklady společnosti byly zhruba stejné jako před rokem - 22 miliard korun. Osobní náklady přitom klesly o 386 milionů korun, tedy čtyři procenta, náklady na elektrickou energii se snížily o 165 milionů. "Díky těmto úsporám jsme naopak mohli vynaložit mnohem více prostředků do oprav, především železničních vozidel. Tato položka nám meziročně vzrostla o 497 milionů na 1,4 miliardy korun," doplnil Žaluda.

Rychlíky objednává a platí ministerstvo dopravy, celkem na úhradu prokazatelné ztráty dá drahám letos čtyři miliardy korun. Lokálky objednávají kraje, za celý rok za ně zaplatí osm miliard korun, přičemž necelými třemi miliardami krajům přispěje na základě uzavřeného memoranda stát.