HN: Jak dopadl loňský rok ve Student Agency?
Výborně. Obrat se zvýšil ze 4,1 na 4,5 miliardy. A za růstem stojí projekt dovolena.cz, který utržil půl miliardy korun.
HN: Opravdu? Konkurence vám ta čísla nevěří a říká, že jen čachrujete s čísly.
To proto, že je to konkurence. Asi šedesát procent prodejů jsou německé cestovky. Zbytek české cestovní kanceláře.
HN: To jste prodali zájezdy německých cestovek za 300 milionů korun? Klasických zájezdů? A českých za 200 milionů?
Ano, učíme lidi tu službu využívat.
HN: A není to jen tak, že prodáte letenku, připojíte k ní hotel, a rázem máte zájezd?
To dělá Student Agency odjakživa, ale to není produkt dovolena.cz. To není hotový zájezd.
HN: Z trhu ale zaznívá i to, že od vás odchází řada prodejců zájezdů a hledá práci jinde. Prý u vás nemají moc práce.
Jestli někdo odchází, tak proto, že se neosvědčil a málo prodával. Není pravda, že by v projektu dovolena.cz neměli práci. Hledáme nové lidi, důležité je najít dobré prodejce. Jen letos jich chceme přijmout více než stovku.
HN: Platí pořád parkování na letištích zdarma, případně doprava na letiště vaším autobusem zdarma?
Platí. Budeme to nějakým způsobem měnit, ale stále to platí. Místo parkování si budou moci zákazníci zvolit i jiný bonus.
HN: Je ten projekt ziskový?
Plánovali jsme, že proděláme asi třicet milionů. Je to nový projekt a myslím, že by na tom nebylo nic špatného první rok prodělat. Ale nakonec jsme za loňský rok v mírném plusu.
HN: I s tím parkováním a dopravou zdarma?
Reklama, mzdy i parkovné nás stojí zhruba stejně peněz. Musíme optimalizovat naše prodeje tak, abychom vyšli. U parkování zdarma ale omezíme některá drahá německá letiště. Bude nás to vždycky stát majlant, ale když toho naši prodejci prodají dost, vyplatí se to. Příští rok ztrátu ani neplánujeme.
HN: Ale také si plánujete, že prodáte zájezdy za dvě miliardy.
Ano, plánujeme.
HN: V loňském roce vám klesly prodeje letenek. Proč?
Loni šly ceny letenek obecně dolů, proto byl i obrat o něco nižší.
HN: Celý trh ale rostl.
Přešli jsme na nový systém, který funguje od ledna a od dvacátého ledna spustíme novou marketingovou kampaň na letenky. Půl roku jsme se kvůli přechodu na systém Galileo nevěnovali systému naplno a vinou toho jsme začali ztrácet. Neinvestovali jsme do reklamy a naši lidé místo prodávání chodili na školení. Teď bychom měli růst.
HN: Proč byste teď měli růst?
Nabídneme nižší ceny. Spustíme novou reklamní kampaň. Při odletu z Prahy dostanete na týden parkování zdarma. To platí i o vnitrostátních linkách i o letenkách nízkonákladových dopravců. Když se do nás chce Asiana pustit, my chceme Asianu vymazat z povrchu zemského.
HN: Tam je z marže na letence takový prostor, aby se vyplatilo platit parkovné?
To je jedno. Když bojujeme, tak to pro nás není důležité.
HN: Nekrotí vás v takových úvahách třeba vaše finanční ředitelka?
Krotí, a nejen ona, a pěkně mě tím štvou. Jsem teď míň v práci a mám problém udržet manažery na uzdě. Oni pořád, že nejdůležitější jsou zisky, a já jako jediný akcionář tvrdím, že důležitý je boj o trh. Kdybyste v novinách nenapsali, že nás Asiana dotahuje, tak bych to neřešil, ale takto - bude boj.
HN: Není to tak trochu osobní?
Já jsem pana Litvina (spolumajitel Asiany, pozn. red.) nikdy neřešil, ale když se chlubí tím, že roste... On na nás poslal desítky udání, snad na všechny úřady, které existují. Ať se finanční úřad podívá, zda když provozoval autobusy, nešla velká část tržeb mimo účetnictví.
HN: On říkal o vás skoro to samé. Že jste to dříve dělal, že teď už to neděláte. Dělal jste to tehdy?
Něco takového vůbec nebudu komentovat.
HN: Chcete boj, ale může být parkování zdarma součástí vašeho byznysu dlouhodobě?
To nemůžu ani naznačit. Musím manažery přesvědčit, že nový produkt má právo pár let prodělávat.
HN: Opět ta stejná otázka. Finanční ředitelka vás nekrotí?
Má zadání generovat peníze na vlaky, a tomu vše přizpůsobuje. Předloni jsme vydělali sto milionů, loni to bylo minimálně stejně. A ty peníze investujeme do pořízení vlaků.
HN: V jednom rozhovoru jste řekl, že České dráhy pochopily, že vyjedete, a chovají se k vám líp. Není to i obráceně?
Myslím, že skončily divoké útoky. Snažíme se spolupracovat. Jednáme o prodejních místech na nádražích, o předávání si zákazníků a vzájemném uznávání dokladů. Komunikace je férová. My jim budeme platit za používání nádraží, i když bychom nemuseli. Už to totiž platíme v poplatku za železniční cestu.
HN: To říkáte, že chcete něco platit dobrovolně?
Ano, ale nechceme, aby nám dráhy říkaly, že jsme tam zadarmo, že parazitujeme. Jsou to jejich nádraží, a proto jim budeme přispívat.
HN: Jak pokračuje předávání řízení vašemu novému managementu?
Už to de facto řídí a stal se vůči mně opozicí. Ale takovou dobrou opozicí. Tím, jak jsem v práci od rána do večera už 16 nebo 17 let, tak se ze mě stala kancelářská krysa a vyřizuju maily a zvedám telefon. Kdybych o té firmě více přemýšlel, tak jí určitě dám víc. Dosud jsem nebyl akcionář, ale spíše řadový zaměstnanec.
HN: Jaké plány máte jako akcionář?
Velké. Firma musí vydělávat spoustu peněz, aby se po velké charitativní akci typu vlaky pouštěla do velkých charitativních akcí typu charita. Za pět let chci dávat velkou část zisku do skutečných charitativních projektů.
HN: Co je pro vás charita?
Ještě jsem nepřemýšlel, do čeho konkrétně. Přijde to, až budeme vydělávat víc, než bude firma potřebovat. Já sám jsem z firmy zatím nevytáhl jedinou korunu, žiju jen z platu. Mám 160 tisíc měsíčně, což je strašně moc peněz. To musí stačit každému.
HN: Ale můžete si přece peníze vytáhnout?
To by bylo nefér vůči zaměstnancům. Kdybych se před nimi začal vytahovat, tak bych se jim nemohl podívat do očí. Oni tu makají, a nic nemají, a já se flákám, a beru si.
HN: Vždyť je to vaše firma.
To ano, ale pokud máme být tým, musím se chovat jako jeho člen.
HN: Takže říkáte, že za pět let už nebudete potřebovat peníze na nové projekty a budete moci dávat na charitu?
Za pět let mi bude 45, to budu ještě mladý. Spíše to vidím tak za deset let. Když je lidem padesát, tak si chtějí udělat pomníky a peníze jim pak přijdou zbytečné.
HN: A co když budou vaše vlaky prodělávat?
Když budou vlaky prodělávat, tak se rozplynou sny o charitě. Ale prodělávat prostě nebudou. A pokud náhodou ano, tak to budeme živit z jiných aktivit. Nejde si koupit vlak a pak říct, že ho prodám. Budeme vydělávat, na trati do Ostravy budeme největší dopravce.
4, 5 miliardy korun
utržila skupina Student Agency v loňském roce. Podle předběžných výsledků vydělala přes sto milionů korun.
100 autobusů
provozuje Student Agency, a proto je dominantním hráčem na českých dálkových linkách. Včera oznámila, že od příštího týdne zdraží jízdné na většině linek o pět až deset korun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist