Počítačoví odborníci uvnitř firmy, takzvaní ajťáci, a firemní management, to jsou dvě kultury odlišné natolik, až se někdy zdá, že jde o dva různé živočišné druhy. Několik dobře míněných rad oběma stranám by mohlo usnadnit komunikaci - zde tedy jsou.

Co by tedy měl vědět manažer? Zaprvé: Komunikovat s ajťáky znamená chápat jejich způsob myšlení. Vyžadují exaktní vyjadřování, nesnášejí dvojznačnost a neurčitost. Mají velký smysl pro humor, ale pravděpodobně zcela jiný než vy, takže s nimi raději příliš nežertujte. Většinou jsou drasticky přímí, tvrdohlaví, netaktičtí a netaktní. Proto často působí arogantně a nevychovaně - v hloubi duše to však bývají zakřiknutí introverti. Nechápou priority, pracují obvykle na nejnovějším úkolu, který dostali, ne na tom nejdůležitějším. Mívají potíže s plněním termínů.

Dále: Neporušujte pravidla. Když vyžadujete po všech ostatních, aby důsledně pracovali se sdílenými informacemi, nevedli si paralelní osobní záznamy a řídili se bezpečnostními pravidly, musíte to dělat také. Nehrajte si na experta, i když třeba máte určité znalosti počítačových technologií. Neinstalujte si sami do počítače programy, nespravujte vlastnoručně, co nefunguje. Odborníkovi tím neušetříte práci, ale přiděláte. Když něčemu nerozumíte, nebojte se zeptat. Trvejte na důkladném a srozumitelném vysvětlení. Ajťáci vás pak budou respektovat.

A čím by se naopak měl řídit ajtík? Komunikovat s manažery znamená chápat jejich způsob myšlení. Jsou placeni za to, aby nevěděli nic, zato aby věděli o všem. Více než znalosti oceňují a ovládají schopnost rychle pochopit novou situaci a rozhodnout se. Vyvolávají často dojem, že vámi manipulují a ohrožují vás; někdy to může být pravda, častěji však jde o nedorozumění.

Byli byste překvapeni, kdybyste věděli, jak často se oni bojí vás. Seznamte se s tím, jak podnik, kde pracujete, funguje, co je jeho základní činností, v čem spočívá - co se tam vlastně produkuje a prodává. Vystrčte co nejčastěji hlavu ze serverové místnosti. Teprve pak budete podniku doopravdy užiteční. Zvýší to i kvalitu vaší práce. Je těžké pomáhat uživatelům, když nevíte nic o jejich pracovní náplni a prioritách. Naučte se vysvětlovat věci kolem IT přátelským a srozumitelným způsobem. Užasnete, o kolik méně práce s koncovými uživateli pak budete mít.

Podniková síť není vaše hračka. Určitě se potřebujete spoustu věcí naučit a vyzkoušet si je. Určitě si potřebujete někde stahovat filmy. Nedělejte to v práci. Neplatí vás váš šéf, ale jeho zákazník. To je myšlenka, která stojí za úvahu, že? Občas se stane, že vás vyšlou k zákazníkovi. Nikdo neříká, že si hned musíte vzít sako a kravatu. Nicméně, oholená tvář, umyté vlasy, čisté tričko a dlouhé kalhoty mohou značně napomoci hladkému chodu věcí, stejně tak společenské chování alespoň v tom rozsahu, jenž se učí a vyžaduje v mateřské školce.

A závěrečná rada oběma stranám: Moudřejší ustoupí.

Petr Koubský
IT analytik