Můj dvanáctiletý syn je velmi podnikavý, ale je vždy rozčarovaný, když se mu něco nepovede. Nabízí třeba sekání trávy, ale jeho jedinými zákazníky jsme my, rodiče, píše mi Debbie Mitchellová z Texasu. Jak mu mám pomoci, aby se nenechal odradit, ptá se.

Především je třeba, aby váš syn nebyl z žádného nezdaru sklíčený. Díky své neúnavné aktivitě je na správné cestě. A prokazuje, že má správný instinkt. Jistě, učinil v podnikání teprve první krůčky, a proto se musí odhodlat a zkoušet to zas a znova. Jedním ze zlatých pravidel, která uplatňuji já i skupina Virgin, je toto: chcete-li začít s novým podnikáním, dbejte, aby váš produkt či služba usnadnily život zákazníkům. Se svou nabídkou sekání trávy by mohl uspět. Řekněte mu, aby se nenechal otrávit. Podnikatelé musí při zahajování nového projektu riskovat a většině firem se jeho realizace často napoprvé nezdaří. Nyní musí udělat druhý krok, a to poučit se z vlastních chyb a zajistit, aby je neopakoval při dalším pokusu.

Mé první experimenty školáka o zřízení podniku dopadly stejně jako u vašeho syna. Když mi bylo třináct let, pokoušel jsem se s přítelem o vypěstování vánočních stromků na poli poblíž našeho domu. Zasadili jsme na jaře 400 sazenic, pak se vrátili do internátní školy a očekávali, jak naše jmění vzroste. Když jsme se však v létě vrátili z internátu domů, zjistili jsme, že králíci sežrali všechny sazenice a náš byznys plán se ocitl v troskách. Špatně dopadl i plán na pěstování andulek na prodej. Přesvědčil jsem otce, aby mi koupil voliéru, a ponechal jsem starost o množení ptactva na rodičích, protože jsem byl na internátní škole. Matka mi napsala, že do voliéry vnikly krysy a andulky sežraly. Až po roce se přiznala, že tu velkou klec otevřela a andulky odletěly. Otravoval ji už úklid tak velké klece.

I když se tyto příběhy mohou zdát komické, při dalším podnikání jsem se z těchto zkušeností poučil. Je důležité, aby váš syn v pokusech pokračoval. Se stříháním trávníků je na správné cestě. Je to služba, již mnoho lidí potřebuje a rádi za ni zaplatí. Společně se synem byste měli probrat několik klíčových faktorů a zjistit, co by umožnilo nastartovat "Mitchellovy zahradnické služby":

1. Je cena správná? Nežádáte příliš mnoho? Kolik si účtují jiné děti? A kolik zahradnické firmy?
Pokud si nejste jisti, kolik za práci účtovat, můžete vyzkoušet radikální přístup: nabídněte zákazníkům, že posekáte trávník zadarmo, a budou-li spokojeni s vaší prací, mohou zaplatit částku, kterou uznají za vhodnou. Jeden nikdy neví - třeba tak můžete vydělat více peněz, než očekáváte.

2. Je vaše sekačka moderní? Možná budete muset investovat do nové, lepší sekačky, která má všechny vyžadované funkce. Půjčka od vlastní rodiny má na podnikatele stimulující vliv.

3. Udělejte si mezi potenciálními zákazníky malý průzkum. Vaše sousedka si třeba zranila při lyžování koleno, a hledá někoho, kdo jí trávník poseká. Jsou tu i další možnosti: staří lidé nebo mladý pár s malým dítětem či někdo, kdo je na dovolené.

4. Jste schopni rozšířit služby, které nabízíte? Někteří lidé si rádi trávník posekají sami, ale můžete jim nabídnout, že jim zahradu vyčistíte od plevelu, umyjete auto nebo odstraníte smetí. Pokud váš syn předvede, že je na něho spolehnutí, lidé si od něho mohou objednat více než jednu službu.

5. Nabídněte, že část svého výdělku věnujete na dobročinné účely v místě. To vám pomůže přesvědčit lidi, aby se pokusili využít vašich služeb i proto, že děláte něco dobrého pro komunitu.

Richard Branson
zakladatel Virgin Group