Tvrdý kurz, který nastolil ministr dopravy Vít Bárta vůči firmám, které jsou dodavateli největších státních dopravních staveb, bude pokračovat. "Pan ministr i nadále nepromine žádné stavební firmě odevzdat pro veřejný sektor práci, za kterou by se v komerční sféře styděla," uvedl pro HN Jakub Ptačinský, mluvčí ministerstva dopravy.

Ptačinský tak doplnil Bártovo nedělní vystoupení v České televizi. V něm ministr označil společnost Skanska za firmu, vůči které má stát v sektoru silnic a dálnic nejvíce reklamací a která se zároveň údajně nevstřícně staví k odstranění pochybení. Opravované úseky proto Bárta nechá vybavit tabulemi, které řidičům sdělí, že tam Skanska odvedla nekvalitní práci.

Nezvyklý ministrův postup včera vyvolal reakci Svazu podnikatelů ve stavebnictví. "Vyjádření pana ministra mi vadí, je pro politika nedůstojné," řekl HN Václav Matyáš, prezident svazu. "Naprosto pominul například roli investora, v tomto případě státu, který provádí na těchto stavbách dozor. Navíc kvalita díla se rodí vždy už v projektu," hájil firmu Skanska Matyáš.

I podle právníků se jedná o netradiční postup. "Překvapuje mě, že se v dané věci hovoří pouze o zhotoviteli stavby - firmě Skanska, protože vady stavby jsou mnohdy způsobeny výlučně chybou projektanta," uvedl Roman Pečenka z kanceláře PRK Partners.

Samotná stavební společnost ještě v neděli označila Bártovo vyjádření za neopodstatněné a nelogické. Včera večer se podle informací HN vedení Skansky mimořádně sešlo, aby rozhodlo jak situaci řešit. Společnost je největší stavební firmou v České republice a jen za poslední čtyři roky dostala od Ředitelství silnic a dálnic, které stavbu dopravní infrastruktury řídí, zakázky v hodnotě kolem 13 miliard korun.

Není v tuto chvíli jasné, zda se Bárta snaží firmu Skanska dotlačit do oprav reklamovaných úseků nad rámec uzavřených smluv. "Ministr jen využívá své pozice, aby dodavatel, který není nejpružnější, vstoupil do jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic," uvedl bez bližších podrobností Ptačinský. Například stavební firmu Eurovia za její vstřícný přístup k reklamacím Bárta nedávno pochválil.

Mezi závadami, které Bárta společnosti přičítá, jsou například zvlnění části dálnice D11, sesuv půdy na svahu u D47 u Bílovce či svodidla na některých úsecích dálnic, kterým údajně chybí povinný atest. Skanska chybu již dříve odmítla s tím, že je schopna certifikáty doložit každý metr svodidel.

 

Skanska a dálnice

13

miliard korun. Taková je přibližná hodnota zakázek, kterou od Ředitelství silnic a dálnic dostala v uplynulých čtyřech letech společnost Skanska. Podle ministra dopravy Víta Bárty je možné, že hodnota reklamací uplatňovaných u této firmy dosáhne až miliardy korun. Skanska s tím nesouhlasí.

 

 


BÁRTA Vs. SKANSKA
Ministr dopravy obvinil stavební společnost Skanska z laxního přístupu k reklamacím státních zakázek. Jednou z nich je i stavba brněnského okruhu, kterou Bárta navštívil loni v srpnu (na snímku).
foto: ČTK