Ministr dopravy Vít Bárta (VV) žádá po společnosti Kapsch dvacetiprocentní snížení nákladů, které firmě za výběr mýta platí stát. Firma se zatím k případné slevě nevyjádřila, záležitostí se prý teprve bude zabývat. Za loňský rok si Kapsch za provoz a dodání mýtného systému naúčtoval přibližně 1,5 miliardy korun.

"Slevu nepožaduji na základě nějaké chyby společnosti Kapsch," řekl Bárta. Podle něj je nutné nynější systém revidovat a pokusit se ušetřit. Obdobné slevy ministr Bárta žádal například u stavebních společností.

Podle mluvčího společnosti Kapsch Davida Šimoníka je zatím příliš brzy požadavek ministra komentovat. Firma se o požadované slevě dozvěděla z médií a zatím se k ní nechce vyjadřovat.

V loňském roce si společnost Kapsch za provozování kamionového mýtného a takzvanou dodávku mýta, do které podle Šimoníka patří cena stavby mýtných bran a vybavení vozů celní správy potřebnou technikou, účtovala zhruba jednu a půl miliardy korun. Státu tak po odečtení této položky z vybraného mýtného zbylo necelých pět miliard korun. Podle Šimoníka je ale nutné celý projekt hodnotit v desetiletém horizontu, během kterého bude společnost Kapsch mýtný systém provozovat. Z předpokládaných 78 miliard, které mýtný systém podle předběžných odhadů do konce roku 2016 od dopravců vybere, připadne Kapschi 17 procent z této částky.

Mýtné platí v Česku kamiony s hmotností od 12 tun od roku 2007 a v loňském roce na něm stát vybral rekordních 6,6 miliardy korun. Od loňského února se povinnost platit mýtné vztahuje i na nákladní auta od 3,5 tuny. Od ledna mýtné podražilo o čtvrtinu na průměrnou částku pěti korun na kilometr.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist