Jak pomoci starším zaměstnancům, aby se přizpůsobili měnícím se podmínkám a osvojili si nové přístupy, jak věci dělat? Protože jsem sám stárnoucí pracovník, pokusím se odpovědět jménem svých vrstevníků.

Když se mě lidé ptají, jak jsem starý, obvykle odpovídám: "Jsem mladší než Mick Jagger!" To není neúcta k Mickovi, který je mým přítelem, ale jeho vystupování na pódiu bezesporu potvrzuje, jak nesouměřitelné je to, když jako on děláte něco, co umíte nejlépe, a zdaleka to neodpovídá vašemu skutečnému věku. Jednou se mě někdo zeptal, jak starým bych se cítil, kdybych nevěděl, kolik mi je let. Odpověděl jsem: "To záleží na tom, kdy. Ale v každém případě se cítím mnohem mladší než by odpovídalo mé šedesátce.

Někdy se zhrozím, co lidé mého věku mají sklon říkat k sociální a podnikatelské situaci, zvláště když se s opovržením vyjadřují o moderních technologiích nebo vzpomínají na minulost jako na zlatý věk. A přitom každý z nich by měl vědět, že předchozí období byla spíše odlišná než kdovíjak skvělá. Zrovna tento týden jsem zaslechl rozhovor dvou manažerů. Jeden z nich s nepřátelstvím v hlase řekl: "Když jsem byl mladý, nepotřebovali jsme žádné počítače, aby za nás pracovaly." Taková tvrzení odhalují strach ze změn. Může být obtížné udržet si svou pozici v podniku, když deficit znalosti nových technologií nebo softwaru vyjde na světlo v nesprávný okamžik. Kolegové staršího pracovníka pak mohou začít zpochybňovat jeho schopnosti. Jestliže chcete zůstat na vrcholu hry a hladce pracovat s mladšími kolegy, musíte umět zvládnout změny.

Prvním krokem vpřed by mělo být umění naslouchat, jak mezi sebou komunikují mladší spolupracovníci. Uvědomte si, že je to generace, pro niž už je mailování passé. Před několika týdny mi někdo řekl, že dokonce i Twitter, Facebook, LinkedIn a jiné síťové nástroje jsou "zpozdilou módou jako hula hoop". Věřte mi však, že ani tyto druhy komunikace v žádném případě nevyšly z módy.

Buďte zvědaví a hraví a vytvořte si podmínky, abyste se mohli seznámit s nejnovějšími komunikačními nástroji a naučili se je svým tempem užívat. Pokuste se reagovat na výzvy a navažte spojení se starými přáteli a spolupracovníky prostřednictvím sociálních sítí. Anebo si zjistěte, které on-line hry jsou populární, a zahrajte si některou z nich.

Pokud mluvíme o starších pracovnících, zamyslete se rovněž nad tím, jak využít jejich zkušeností a znalostí. A pokud o nich někteří vaši zaměstnanci hovoří jako o "starých", přimějte je, aby slova jako "starý" užívali, pouze pokud hovoří o vínu, whisky a nejvybranějších sýrech. Lepší je označovat lidi, kteří tvrdě pracují už celá desetiletí, jako "zkušenější pracovníky". Tito lidé jsou fantastickým přínosem zejména proto, že historie má sklon se opakovat. V podnicích, kde si takových lidí váží a oceňují je, často zaslechnete otázku: "Jime, co by podle vašich zkušeností mohlo ohrozit tenhle projekt?" Takový druh konverzace pomáhá manažerům vyloučit opakování předchozích draze zaplacených chyb.

Jsem přesvědčen, že brzy se zvýší úsilí podniků udržet ve svých řadách zkušené pracovníky. Ve většině rozvinutých zemí obyvatelstvo stárne. Ve Spojených státech a v západní Evropě představuje má generace - produkt baby boomu po druhé světové válce - největší, nejrychleji rostoucí a nejbohatší segment na trhu. V samotných Spojených státech se mezi roky 1945 a 1964 narodilo 76 milionů dětí, jimž je dnes 47 až 65 let. V Británii tato skupina údajně ovládá 80 procent veškerého bohatství. 55letý lépe rozumí této důležité skupině spotřebitelů než třicetiletý. Závěrem: v podnikatelském světě je minulá zkušenost obzvláště důležitá.

 

Richard Branson

(c) The New York Times Syndicate.
Zpracoval Miroslav Prchal.