Označovat miniaturní MPV Kia Venga a Hyundai ix20 za korejské vozy by bylo trochu zavádějící. Oba totiž vyjíždějí z továrny v severomoravských Nošovicích. A i když jde o technicky totožná auta, rozhodně se neodlišují jen kosmetickými úpravami. HN navíc vozy otestovaly s odlišným pohonem pod kapotou.
Existuje hned několik důvodů, proč zvolit miniaturní MPV za své auto. Tato kategorie totiž za poměrně nízkou cenu nabízí slušnou prostornost a variabilitu interiéru. Navíc jde o vozy kompaktní, tedy mrštné v městském provozu a s nízkou spotřebou. Zatím v tomto segmentu kraluje domácí Škoda Roomster, ale nošovická dvojčata pomalu začínají dotahovat ztrátu.
Kia Venga má před Hyundai ix20 náskok zhruba rok. Vzhled úzkého a vysokého vozu nevzbuzuje žádnou pozornost, tvarování a čelní maska jsou ve standardu značky.
To ix20 na to šla jinou cestou. U Hyundai totiž teď frčí dramatické křivky v podobném stylu, jako je například kinetický design Fordu. Futuristicky tvarovaná příď a světlomety rozhodně působí na oko lépe. Otázkou je, zda takové tvary za pár let až příliš nezestárnou.
Obě auta mají shodné rozměry, Hyundai je jen o něco málo delší právě kvůli "kudrlinkám" na karoserii.
Uvnitř je příjemně
Ve vnitřním prostoruw rozdílné pojetí designu pokračuje. Hyundai má modře podsvícené přístroje, které nejsou zvláště v noci příliš příjemné, budíky ukryté v samostatných tubusech s hranatým designem ale vypadají dobře. Stejně tak zbytek palubní desky, i když je na první pohled patrné použití levnějších plastů. V tomto segmentu je to ale běžné.
Kia vsadila na odvážně řešený volant, který používá třeba i v modelu Soul. Rozhodně by se ale držel lépe, kdyby neměl tak tlustá ramena. Zajímavé je i kruhové pojetí ovladačů klimatizace, na které se dobře zvyká a je efektní i efektivní. Celkově se nám ale více líbí na palubě ix20.
Oba vozy mají přes své malé rozměry neobyčejně vzdušný interiér. Sedí se vzpřímeně, řidič i posádka tak mají dobrý výhled na okolí. Škoda že ho trochu kazí tlustý A-sloupek, kterému nepomáhá ani malé trojúhelníkovité okénko.
Zejména řidičky pak ocení snadné parkování díky jednoduchému odhadu, který s sebou přináší malá a přehledná karoserie.
Dostatek místa nad hlavou a před koleny je nejen vpředu, ale kupodivu i ve druhé řadě. Ta sice kvůli úzkému profilu auta nenabídne prostřední plnohodnotné sedadlo, lavice je však podélně posuvná. Můžete tak upřednostnit místo pro zavazadla před pohodlím posádky či obráceně.
Objemy kufrů jsou takřka shodné, Kia vede jen o 4 litry. Po sklopení sedadel ve druhé řadě je ale výrazně lepší Hyundai, který nabízí 1486 litrů oproti 1253.
U obou vozů oceňujeme nákladovou hranu srovnanou se dnem zavazadelníku, Kia měla navíc praktickou gumovou podlážku.
Pro každého něco
Nošovická dvojice se odlišuje i v nabízených motorizacích. I kvůli větší diverzitě jsme proto u Kie sáhli po benzinové 1.6 CVVT. Hyundai ix20 přijel s turbodieselem 1.4 CRDi (v silnějším provedení). S ním přišla i otázka, zda se do takto malého auta nafta vůbec hodí. Motor se nepředvedl právě v nejlepším světle už svým chodem, kdy i po zahřátí zůstával až příliš hlučný. Při jízdě ho zase trápil nedostatek síly ve spodních otáčkách. Maximum točivého 220 Nm momentu bylo v tomto případě dostupné jen v úzkém spektru mezi 1750 a 2750 ot./min. Znamená to, že řidič musí více řadit manuální šestistupňovou převodovkou. Výhodou vznětového motoru je ovšem jeho nízká spotřeba. I díky systému start-stop jsme se v průměru dostali na 5,5 litru na 100 km.
Benzinová šestnáctistovka u Kie předvedla jinou písničku. Atmosférický motor má výkon 125 koní a zvládá téměř rovnoměrný zátah. Může se tak pochlubit mnohem lepší dynamikou, kdy mu zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 10,9 sekundy (ix20 trvá 14,5 s.). Pětistupňový manuál nebyl zas tak velkým handicapem. Jeho spodní stupně jsou nastaveny na krátko, pětka je "delší" pro jízdu po dálnici. Zvukový projev je oproti turbodieselu velmi příjemný. Počítat ovšem musíte s odpovídající konzumací. Palubní počítač ukázal po týdenním ježdění 8,5 litru. I k tomuto modelu si ale lze pořídit systém start-stop a tím konzumaci paliva ve městě trochu snížit.
Na dálnici opatrně
Velkým překvapením byly rozdíly v jízdních vlastnostech. Oba vozy jsou velmi mrštné, Kia má ale výrazně tvrději naladěný podvozek. To sice zlepšuje jízdní stabilitu v zatáčkách, ovšem přejíždění příčných nerovností není žádná radost. Dočkali jsme se i rázů od kol. To Hyundai sveze posádku ve větším komfortu. Jezdit po městě přes staré kočičí hlavy a retardéry není problém.
Vengu i ix20 však trápí jízda po dálnici. Okolo rychlostního limitu si neumí poradit s bočním větrem. Vozy působí roztěkaně, a je tak potřeba směr jízdy často korigovat. Hyundai k tomu ještě přidává nepříjemný hluk vytočeného turbodieselu.
Jaký je tedy výsledek souboje? Hyundai ix20 nás zaujal moderním vzhledem zvenčí i uvnitř. Přidává k tomu i příjemnější jízdní vlastnosti. Kia má plus hlavně díky slušnému motoru. Cenově vychází také lépe.
I tak bychom nakonec dali přednost Hyundai ix20, rozhodně by ale pod kapotou měl mít raději benzin spalující motor. Náš tip je proto základní 1.4 CVVT za 264 990 korun.
Klady a zápory
Kia Venga
+ povedený motor
+ prostorný interiér
+ mrštnost v městském provozu
- vyšší spotřeba
- nestabilní na dálnici
- okoukaný vzhled
Hyundai ix20
+ jízdní vlastnosti
+ pohledný design
+ prostorný interiér
+ solidní spotřeba
- hlučný a líný motor
- nestabilní na dálnici
Technické parametry
1, 2 KAŽDÝ JINOU CESTOU
Vzhled vozu Hyundai (1) se vyznačuje dramatičtějšími křivkami, jimiž ovšem designéři značky riskují rychlejší stárnutí v očích zákazníků. U vozu Kia (2) zvolili návrháři konzervativnější přístup, který nevzbuzuje přehnanou pozornost.
FOTO: ZUZANA PROCHÁZKOVÁ A KIA
3, 4 NA PRVNÍ POHLED
Futuristicky tvarovaná příď a světlomety ix20 (3) působí na první pohled zajímavě, zatímco čelní maska Vengy (4) zůstává ve standardu značky.
5, 6 DRŽÍ STYL
Také záď Vengy (6) je ve srovnání s členitější ix20 klidná a tvarově spíše jednoduchá.
NA PALUBĚ
Budíky jsou u obou značek přehledné, hranatější design u ix20 je možná o něco zajímavější než kulatá klasika Vengy. Jen modré podsvícení přístrojů ix20 není v noci příjemné. Celkový dojem z paluby ix20 je přesto o něco příjemnější, i když důsledně kruhové pojetí ovladačů klimatizace u Vengy je efektní i efektivní.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist