Nápojářské skupině Kofola se v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšily tržby o pětinu na 1,7 miliardy korun. Provozní zisk (EBITDA) však firmě klesl o téměř polovinu na 83 milionů korun, a to kvůli vysokým cenám surovin.

Kvůli tomu také hrozí zdražení některých nápojů. Včera to potvrdil mluvčí Kofoly Martin Klofanda.

"Ačkoliv letos byly Velikonoce, jedno z obchodně zajímavých období v roce, až v dubnu čili tržby se nepromítly do prvního kvartálu, v prodejích se skupině dařilo, a to hlavně v Polsku a Rusku," uvedl Klofanda. V Polsku, kde má holding sídlo, vzrostly prodeje o osm procent zejména kvůli úspěšné restrukturalizaci, jež začala loni na podzim.

Některé nákladové položky jsou však podle Kofoly na historických maximech. Například ceny cukru a ropy vzrostly na světových trzích o více než 40 procent.

"Během prvního kvartálu jsme se snažili pokrýt nárůst nákladů na výrobu, které jsou způsobeny vysokými cenami vstupů. Pokud i nadále budou mít ceny vzrůstající trend, budeme nuceni zdražit některé naše výrobky," sdělil předseda představenstva a většinový akcionář skupiny Kofola Jannis Samaras.

Skupina působí v Polsku, České republice, Rusku a na Slovensku. Většinový podíl drží v rukou čeští zakladatelé.

Do skupiny patří česká Kofola, slovenská Kofola, polská společnost Hoop a z padesáti procent ruský OOO Megapack. Ve svých sedmi výrobních závodech, z nichž dva jsou v České republice, jeden na Slovensku, tři v Polsku a jeden v Rusku, zaměstnává více než 2000 lidí.

Mezi její nejvýznamnější značky patří například Kofola, Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík a Paola.

Skupina nedávno koupila firmu Pinelli, předního tuzemského výrobce energetických nápojů dodávajícího na trh značky Semtex či Erektus.

Loni Kofole výrazně klesl zisk o téměř 400 milionů korun na 90 milionů Kč. Skupina prodala méně nápojů. Příčinami byly růst cen surovin, špatné počasí a vysoká konkurence.

 

Jak se daří Kofole