Ačkoliv Česká filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou dodala zahájení letošní Smetanovy Litomyšle lesku, publikum si zcela získal jejich host – turecký klavírista Fazil Say. Nejprve v Čajkovského Klavírním koncertu a pak snad ještě víc během přídavků. Česká filharmonie, Hrůša a Say svůj zahajovací čtvrteční koncert reprizovali ještě v pátek.
Jak vtipně zdeformovat Mozarta
Jako pianista je Fazil Say postavou umělecky poněkud kontroverzní. Dokáže oslnit efektní technikou, ovšem za cenu ústupků v přesnosti a jeho rozevláté cítění hudby ruského klasika je v porovnání s přístupem světových sólistů poněkud svérázné. Nic to však nemění na skutečnosti, že posluchačsky vděčná a nesmírně populární skladba, obecně známá jako "b moll" a zařazená na vrchol večera, svým romantickým patosem opět spolehlivě zapůsobila.
Když pak klavírista přidával své fantazie na pomezí klasiky a jazzu, v nichž se nerozpakoval upravovat zvuk saháním do strun nebo vtipně deformovat Mozarta, byla jeho interpretační originalita asi nejpatrnější a jeho svévolnost také nejomluvitelnější.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.