Na ruzyňské letiště mají přece jen jezdit vlaky. Železničáři nyní oprášili projekt opravy trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště, plán podporuje i pražský magistrát, který už nechce vést na ruzyňské letiště metro. S prvními pracemi chce Správa železniční cesty začít do tří let.
"V současné době vzniká studie, která nám napoví, jaká varianta spojení Prahy s Kladnem a odbočkou na letiště bude nejvýhodnější," podotýká náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Petr Šlégr. Studie má být hotova v půli příštího roku.
Miliardy do země
Projekt ležel u ledu přibližně tři roky. Jeho hlavní potíží bylo, že měl stát přes 35 miliard korun. "Řešení, které hledáme nyní, nebude tak ambiciózní a bude levnější," říká generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. O celkové částce ale nechce mluvit.
Podle původních plánů měly vlaky v úseku od holešovického Výstaviště přes Letnou, Dejvice a Ořechovku až do Veleslavína jezdit v podzemí, uvažovalo se i o podzemním nádraží.
Praha je jedním z mála evropských hlavních měst, které nemá spojení letiště s centrem po kolejích. Variantami jsou jen městské autobusy nebo taxíky, na jejichž ceny si stěžují cizinci na turistických serverech. Dojezdy jsou navíc závislé na délce kolon.
Novým plánům na vlakové spojení s letištěm nyní pomohly potíže státu s utrácením evropských dotací. Peníze, které v dopravě zbývají například z neproplacených dotací na dálnici D8, má coby náhradní projekt spolknout mimo jiných i spojení Praha - letiště - Kladno.
Opravy a budování trati rozdělí správci železniční cesty do několika etap. "Je tam ale řada věcí, které musíme bez ohledu na zvolenou variantu udělat. To by byla taková první vlna, se kterou by se začalo do roku 2015," plánuje náměstek Šlégr.
Půjde například o opravu historického Negrelliho viaduktu, rekonstrukci a rozšíření nástupišť Masarykova nádraží, vybudování nové železniční zastávky v Bubnech nebo opravu kladenského nádraží.
Celková délka modernizovaného úseku je téměř 20 kilometrů. Po rekonstrukci se zvýší rychlost vlaků až na 120 kilometrů za hodinu, v některých místech bude ale omezena.
Metro nejdřív ano, pak zase ne
Současné vedení pražského magistrátu nepodporuje dostavbu linky metra A z Motola na letiště. Trasa do Motola má být dokončena v roce 2014 a podle včerejšího vyjádření pražského dopravního podniku se vinou změny geologických plánů, změny v územním plánu a drahé vysoutěžené technologie prodraží o 1,3 miliardy. Rozpočet dostavby trasy je tak nyní 22,5 miliardy korun.
"Varianta metra na letiště není rozumná z hlediska stavebního ani kapacitního. Přeprava z letiště totiž má svoji denní i noční vlnu. Aby bylo metro ekonomické, musí přepravovat daleko více lidí, než mu dodává letiště," řekl před časem na Žofínském fóru pražský primátor Bohuslav Svoboda.
Před zemětřesením v pražském dopravním podniku připadala ještě v úvahu varianta spojení letiště se zvláštní linkou rychlé tramvaje. Podporoval ji někdejší ředitel podniku Martin Dvořák, zamlouvala se i primátorovi. O projektu se už ale přestalo mluvit.
Pražské Letiště Václava Havla odbavilo vloni téměř 12 milionů cestujících, tedy přes 32 tisíc lidí denně, což je oproti předchozímu roku dvouprocentní nárůst. Během letošního roku ale pasažérů rapidně ubývá.
Počet cestujících
12 MILIONŮ
cestujících odbavilo vloni pražské ruzyňské letiště. Cesta tam i zpět je možná jen po silnici, přestože trať vede nedaleko. Správa železniční cesty nyní oprášila projekt, který má vlak přivést až na letiště.

MÉNĚ TAXI?
Pokud by se podařilo zrealizovat železniční spojení centra Prahy s letištěm, taxikářům by přibyla významná konkurence.
FOTO: HN - LUKÁŠ BÍBA
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist