V agentuře CzechTrade jsem začínal před devíti lety jako konzultant. Během té doby se podařilo etablovat značku CzechTrade v povědomí českých firem, které ji začaly brát jako partnera pro export. Když jsme začínali objíždět firmy s nabídkou služeb, dostali jsme se maximálně k referentům. Teď máme otevřené dveře i u top managementu velkých firem.
MUSÍME NABÍZET TO, CO EXPORTÉŘI POTŘEBUJÍ
V posledních letech došlo v agentuře k mnoha změnám. Zahraniční kanceláře přešly pod správu ministerstva průmyslu a obchodu a značka CzechTrade byla trochu upozaděna. Mým cílem je stabilizovat situaci a značku revitalizovat, tak aby byla pro firmy, které se rozhodly exportovat, opět první volbou.
Toho chceme docílit tak, že jim budeme nabízet atraktivní služby, vytvářet zajímavé akce a budeme se o nich snažit i poutavě informovat. Měli bychom nabízet služby, o které firmy prokazatelně stojí, a nevymýšlet zbytečnosti. Současná organizační struktura funguje dobře a není nutné ji aktuálně nijak upravovat. Hlavně bych si přál, aby zaměstnanci mohli být na značku CzechTrade opět pyšní.
CZECHTRADE ŠETŘÍ ČAS A PENÍZE
Zájem o export je mezi českými firmami značný. Na letošní akci Meeting Point se přihlásilo rekordních téměř 400 firem (o 64 % více než loni), což předznamenalo i rekordní počet jednání - během dvou dní více než 1300. Myslím, že bychom se do budoucna měli soustředit primárně na trhy mimo Evropskou unii. Chceme české firmy dostat nejen do Ruska, ale také do Jižní Ameriky a do asijských zemí.
Z dotazníků spokojenosti, které naši klienti vyplňují, vyplývá, že jim CzechTrade pomohl hlavně ušetřit čas a náklady. Méně často ale zmiňují, že jim pomohl s rozhodnutím, zda na příslušný trh vstoupit či nikoliv. To se budeme v tomto roce snažit zlepšit.
ZÁKLADEM JSOU KVALITNÍ INFORMACE
CzechTrade nabízí čtyři pilíře služeb - poradenství, informační služby, vzdělávání a služby zahraniční sítě ministerstva průmyslu a obchodu a CzechTrade. Firmy a obzvláště malé a střední podniky, na které cílíme, potřebují v první řadě kvalitní informace. Díky pracovníkům v zahraničí, kteří v jednotlivých státech dlouhodobě působí, dokážeme odhadnout reálné šance firem a jejich produktů uspět na tamních trzích.
Na webových stránkách CzechTrade jsou k dohledání základní desatera pro obchodování s danou zemí. Zdánlivé maličkosti mohou totiž firmám pomoci uspět a získat zakázku. Společnosti podporujeme také při prezentacích na zahraničních výstavách a veletrzích a do Česka zveme zahraniční společnosti, které hledají české dodavatele.
Autor je pověřený řízením agentury CzechTrade
Milan Ráž vystudoval VŠE v Praze a v minulosti mimo jiné pracoval ve firmách Investa a Strojimport, kde se soustředil na vývoz textilních strojů.
Foto: HN - Martin svozílek
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist