Ten velký, strhující příběh bychom mohli vyprávět jako střet dobra a zla. Dobro představují nezávislí novináři a zlo mocná korporace, propojená se zkorumpovanou politikou. Ale to mě nebaví, nehledě na to, že takto ho už vyprávěli mnozí. Pro mě je to především příběh o tom, zda lze v roce 2014 založit na zelené louce úspěšnou mediální firmu provozující kvalitní seriózní žurnalistiku. A která - no a teď se podržte - chce zároveň založit nový papírový deník.
Sedíme s Matúšem Kostolným, donedávna ještě šéfredaktorem slovenského deníku Sme, v malé kavárně pod Bratislavským hradem. Jmenuje se Next Apache a, jak mi později kdosi vysvětlí, její jméno pramení z roztomilého nedorozumění. Kavárnu založil Kanaďan, který se přestěhoval na Slovensko a velmi často od Slováků slýchal větu: "Nech sa páči!" Nerozuměl jí, ale slyšel ji jako "Next Apache". A i když se pak dozvěděl, co věta znamená, tak se mu natolik zalíbila, že si ji vybral pro název svého podniku.
Proč Matúš Kostolný a jeho kolegové pojmenovali svůj nový mediální byznys Projekt N, není známo. Ale všechno se letos v říjnu odehrálo tak rychle, že na nějaké dlouhé vymýšlení nebyl čas. Že by se místo zahraničního vydavatele mohla stát spolumajitelem vydavatelství Petit Press investiční skupina Penta, se šuškalo několik měsíců. Oním zahraničním vydavatelem byla rodinná firma z Porýní, která loni prodala českou Mafru podnikateli - a dnes ministrovi financí - Andreji Babišovi. Takže bylo jen otázkou času, kdy prodá i padesátiprocentní podíl ve slovenském Petit Pressu, tedy ve firmě, která vydává nejčtenější slovenský seriózní deník Sme.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.