Příprava výběrového řízení na provoz mýtného systému po roce 2016 se komplikuje. Politici na sebe nechtějí vzít odpovědnost za to, že by v tendru dali větší šanci některé ze dvou nabízených technologií.
"Takové mám zadání, aby vedle mikrovlnné měla šanci i satelitní technologie. Je to politické rozhodnutí," říká ministr dopravy Dan Ťok.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
To však vede k absurdním situacím. Odborníci se nezabývají tím, které úseky by bylo dobré zdanit a proč, ale řeší, na kolika kilometrech silnic je třeba vybírat mýtné, aby ve výběrovém řízení nebyla znevýhodněna žádná technologie. Obecně totiž platí, že čím více kilometrů se zpoplatní, tím větší je výhodnost výběru přes satelitní systém. Naopak při zpoplatnění menšího množství kilometrů vykazuje výrazně nižší náklady mikrovlnná technologie s mýtnými branami.
Česko je tak v situaci, kdy má sice vybudovanou infrastrukturu mýtných bran, ale snaží se vypsat takový tendr, aby i firmy používající satelitní sledování vozidel mohly podat konkurenceschopnou nabídku. Ministerstvo proto hledá optimální hranici počtu zpoplatněných kilometrů, aby si poskytovatel žádné z technologií nestěžoval na neférový tendr. "Kdybychom dali třeba tisíc kilometrů silnic první třídy, tak by se mohla nějaká firma odvolat s tím, proč zrovna tisíc a že je to znevýhodňuje," popisuje Ťok.
58 mld.
korun dosud Česko vybralo na mýtném. Loni to bylo 8,7 miliardy korun. Náklady na provoz tvoří v průměru 22 procent z tržeb.
Do problému se vložil i Nejvyšší kontrolní úřad, který připomněl, že se dříve mluvilo o rozšíření na pět tisíc kilometrů silnic. Ministerstvo se o to víc bude snažit, aby výsledný tendr nepůsobil, že je něčemu nebo někomu šitý na míru.
Dopravci se tak mohou dočkat výrazného rozšíření zpoplatněné sítě. Ne proto, že by stát chtěl, ale proto, že jen tak dostane satelitní technologie šanci. Dopravce snad uklidní to, že silnice mohou být formálně zpoplatněny, ale mýtné se vybírat reálně nebude. Například v sousedním Slovensku se na většině satelitně sledovaných silnic mýtné také nevybírá.
Mikrovlnnou technologii s mýtnými branami prosazuje například rakouská společnost Kapsch, která vybudovala a provozuje stávající systém výběru. Podle šéfa firmy George Kapsche jsou náklady satelitního systému, který firma také nabízí, stále vysoké a palubní jednotky drahé. Situace se podle něj v budoucnosti může změnit s tím, jak ceny technologií klesají, ale bude to záležitost řady let.
Podle Ťoka však již ceny klesly a tendr by to mohl potvrdit. Neplatí ale, že se satelitní systém obejde bez mýtných bran. Ty jsou potřeba pro kontrolu, zda mají všechny nákladní vozy palubní jednotky, což přes satelitní sledování zatím zjistit nejde.
Kapsch a jeho partneři mají smlouvu na výběr mýtného do konce roku 2016, do té doby chce ministerstvo najít nového provozovatele. Pomoc Kapsche ale bude potřebovat tak jako tak – musí od něj získat souhlas se zveřejněním detailů používané technologie, na niž by nový provozovatel mohl navázat. A také podmínky pro případný souběh nového a stávajícího systému v testovacím provozu. Ministerstvo zároveň zjišťuje, za jakých podmínek by Kapsch mýtné dále provozoval, pokud by stát nestihl vybrat nového provozovatele.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist