Před rokem potřebovala firma Teskalabs sehnat několik lidí na obchodní pozice. Jde o teprve rok a půl starý start-up, který vyvíjí zabezpečení pro mobilní aplikace a dohromady má jen osm zaměstnanců. Sídlí v coworkingovém centru Node5 na pražském Smíchově a dělí se tu o jeden prostor s dalšími startupovými firmami.

Jako byznysový nováček tak firma Teskalabs stála před problémem: nechtěla investovat do klasického náboru od personální agentury ani si dávat inzerát na pracovní portál a pořádat vlastní výběrové řízení se stovkami kandidátů, což zaměstná několik lidí a opět to stojí nemalé peníze. „Jako začínající start-up nemáte k dispozici prostředky, které můžete investovat tímto způsobem. Běžné metody známé z větších firem jsou pro vás v podstatě nedosažitelné,“ říká zakladatel společnosti, sedmatřicetiletý Aleš Teska.

Vznikl pracovní portál pro start-upy

Jednou z možností je inzerovat na specializovaném pracovním portálu Startupjobs.cz. Na rozdíl od běžných pracovních portálů si vedení vybírá, které firmy v něm nechá nabízet práci. „Vybíráme je podle velikosti i počtu zaměstnanců a snažíme se orientovat na technologie,“ vysvětluje Filip Mikschik, zakladatel portálu. „Už tímhle nastavením celého projektu jsou tu kandidáti, kteří se pro startupové prostředí hodí, jsou připraveni zvládnout náročné pracovní tempo a podobně,“ dodává Mikschik.

V kreativním prostoru

Společnost Teskalabs, která zabezpečuje mobilní aplikace ve firmách, založil Aleš Teska (37) v listopadu 2013, dříve pracoval například pro DHL. Celou svou profesní kariéru se věnuje inovacím na poli IT. Teskalabs má nyní osm zaměstnanců, sídlí v coworkingovém prostoru a patří mezi „odchovance“ firemního inkubátoru Startupyard. Aleš Teska tvrdí, že startupové prostředí je neuvěřitelně kreativní prostor, kde čas běží úplně jiným tempem než ve velkých firmách.

Teskalabs nakonec na Startupjobs.cz uspěla a kandidáti, které tenkrát najala, pro ni pracují dodnes. „V porovnání s nadnárodní korporací, kde jsem byl léta zodpovědný i za nábor lidí, je kvalita kandidátů nesrovnatelná. Je to zřejmě tím, že do startupového světa přicházejí lidé, kteří už vědí, co od profesního života chtějí,“ soudí Teska. Startupjobs.cz funguje od června 2012 a měsíčně tu inzeruje přes 200 firem s přibližně 350 nabídkami. „Zájem se neustále zvyšuje, meziměsíčně počet nabídek od firem roste. Stoupá ale i zájem ze strany uchazečů, kteří už nechtějí ,jen práci‘, ale hledají zaměstnání, které je bude bavit a budou se v něm moci realizovat,“ dodává Mikschik.

Headhunteři: Dejte o sobě vědět na síti

Další možností je rozhodit svou nabídku po sociálních sítích. „Pro ty nejlepší lidi si musíte sáhnout sami. Můžete k tomu použít sociální sítě včetně LinkedInu, Facebooku, ale pro skupiny profesionálů, jako jsou designéři, grafici nebo programátoři, fungují i další specializované služby, jako GitHub, Dribbble, Bitbucket, Behance a podobně,“ vyjmenovává Josef Kadlec, spoluzakladatel personálněporadenské agentury GoodCall.

Jeho kolega Blake Wittman upozorňuje, že důležité také je, jak se start-up prezentuje a jestli dokáže špičkové kandidáty zaujmout. „Natočte například krátké video, kde ukážete vaši kancelář i kolektiv, a především potenciálním kandidátům nabídnete zajímavý vhled do vaší firmy,“ radí Wittman. „Vytvořte také atraktivní kariérní stránky společnosti, buď na LinkedInu, nebo přímo na vašem webu. Mluvte o smyslu vaší práce a o budoucích cílech podniku, tím můžete zaujmout mladší generaci, kterou právě toto zajímá víc než jen podíl na trhu a zisky,“ dodává Wittman.

Pro nábor přes sociální sítě vznikla také zajímavá on-line služba Jobote. Firma zadá do Jobotu hledanou pozici a připojí k ní finanční odměnu, kterou nabízí za nalezení vhodného člověka. Vlastní zaměstnanci, kamarádi nebo třeba klienti sdílí na sociálních sítích odkaz na hledanou pozici, nabídka se rychle šíří a přes inzerát se ozývají první uchazeči. Díky speciálnímu odkazu v inzerátu HR přesně ví, přes koho se vhodný kandidát ozval, a daný člověk pak získá odměnu. Start-upům teď chce Jobote své služby nabízet po určitou dobu zcela zdarma.

Další, zřejmě nejpřímější cestou, jak pro svůj start-up nadchnout opravdové špičky, je dát o sobě vědět ve skupině profesionálů. „Často o našich tématech například přednášíme na různých akcích. Tím dokážeme přitáhnout šikovné lidi, kterým umožňujeme pracovat na zajímavých projektech,“ podotýká Teska.