Kvůli tisícům fanoušků hokejového mistrovství světa zůstaly mosty u Ostravy na dálnici D47 otevřené. Od dnešního rána přes ně už řidiči neprojedou. Začne totiž jejich oprava. Přitom stále nejsou u konce dlouholeté spory Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se zhotoviteli o to, kdo má závady odstranit. ŘSD tvrdí, že už s opravou nemůže dál čekat. "Pokud bychom čekali, tak by došlo k masivnímu poškození. Podle našeho znaleckého posudku v nejhorším případě hrozí i kompletní destrukce," řekl HN generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Stát tak opravy dvou mostů v městské části Ostrava-Přívoz zaplatí ze svého. Škodu pak bude vymáhat od zhotovitele − společnosti Eurovia.
David Čermák, který byl generálním ředitelem ŘSD v letech 2012 až 2013, to však považuje za chybu, stejně tak bývalá ředitelka Úseku kontroly staveb ŘSD Miloslava Pošvářová. "Opravami se odstraní důkazy, které jsou potřeba k probíhajícímu řízení před rozhodčím soudem. ŘSD se bude proplacení domáhat velmi těžce, protože Eurovia pak vždycky bude říkat, že pokud by to opravovala ona, udělala by to jinak, levněji a lépe," tvrdí Čermák. Podle něj je zásadním problémem, že rozhodčí soud trvá příliš dlouho.
4,3 mld. Kč
stála problematická část dálnice D47 v Ostravě-Přívozu. Ta se zhruba na devítikilometrovém úseku vlní. V provozu je od roku 2007.
2,5 mld. Kč
bude podle Ředitelství silnic a dálnic stát odstranění všech závad. O tom, kdo to zaplatí, by měla letos rozhodnout arbitráž.
290 mil. Kč
vysoudilo ŘSD za neoprávněné zvýšení ceny. Společnosti si nadhodnotily cenu o tzv. inflační doložku.
Eurovia odhadla minimální nutné opravy mostů na 20 milionů korun, uvádí mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle ředitelství silnic ale přijdou na 48 milionů. A podle Pošvářové cena určitě ještě naroste na vícepracích. Státu tak vznikne škoda.
Současný ředitel Kroupa ale tvrdí, že ŘSD pamatovalo i na důkazy. Opravy by tak rozhodnutí arbitrážního soudu neměly nijak ohrozit. Oba mosty na dálničním přívodu projdou jen takovými opravami, aby už nebyly v havarijním stavu.
Škoda za 2,5 miliardy
Celkové opravy budou o mnoho rozsáhlejší. ŘSD vyčíslilo závady na mostech i na samotné dálnici D47 na 2,5 miliardy korun. Rozhodčí soud by měl letos říct, kdo by je měl zaplatit − zda stát, či zhotovitelé. Tedy kromě Eurovie také sdružení firem, kde je rovněž Skanska nebo Strabag.
Eurovia odpovědnost za současný stav mostů i za zvlněnou dálnici odmítá. "Za aktuálním stavem mostů stojí materiál, který tlačí na mostní opěry, a následná nedostatečná údržba ze strany ŘSD," tvrdí mluvčí Eurovie Iveta Štočková.
Problémy se na dálnici objevily krátce po jejím zprovoznění v roce 2007. Začala se vlnit vozovka a vznikly praskliny. Spor o vady na bezmála devítikilometrovém úseku dálnice začal v roce 2011. ŘSD tehdy na několika úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Ukázalo se, že vady vznikly použitím nekvalitního materiálu − pneumatik a hutního odpadu.
Eurovia tvrdí, že na stavbu použila takový materiál, na kterém se dohodla s investorem. Stavební společnost se přitom s dodavatelem ocelárenské strusky, která má způsobovat "objemovou nestálost", soudí.
Se zvlněnou dálnicí ale ředitelství silnic zatím nic dělat nebude. Počká na rozhodnutí soudu. "V tuhle chvíli u zvlněné dálnice nehrozí definitivní zborcení jakékoliv konstrukce nebo těžké poškození," vysvětluje Kroupa.
Šest soudů ŘSD již vyhrálo
Soudem o závady to ale nekončí. ŘSD se totiž soudilo i kvůli neoprávněnému zvýšení ceny o inflaci. V šesti rozhodčích řízeních vyhrálo zpět téměř 290 milionů korun, včetně úroku. ŘSD také od stavebních firem nárokuje slevu z ceny kvůli dodávce menšího množství oceli do čtyř ocelových mostů.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist