Televize je mocné médium. V životě, na jevišti i před kamerou charakterní slovenský herec Ladislav Chudík, který včera zemřel, o tom věděl své. Desítky jeho divadelních, filmových či televizních rolí lze položit na jednu misku vah a ani tak nepřeváží tu roli jedinou, seriálovou, nejpopulárnější. Doktora Sovu z Dietlovy Nemocnice na kraji města. Přitom se k roli dostal smutnou náhodou − převzal ji po Karlu Högerovi, který v začátcích natáčení populárního seriálu zemřel.
Pro znalce však Chudík vždy znamenal především divadelní legendu. Sedmdesát let zůstal věrný jediné scéně − Slovenskému národnímu divadlu. Když loni slavil významné jubileum, stálo na panelech v budově domovského divadla velkým písmem: "Devadesát roků na světě, sedmdesát roků ve Slovenském národním divadle."
Pro slovenské divadlo byl Chudík významnou postavou, srovnatelnou v českém kontextu například s Radovanem Lukavským − stejně jako on také prakticky celý svůj herecký život působil jako pedagog, nejdříve na bratislavské konzervatoři a od šedesátých let na VŠMU.
Chudíkův noblesní a kultivovaný herecký projev se opíral o intelektuální analýzu a předurčoval ho k rolím silných, na své důstojnosti si zakládajících mužů. Takovým byl například v osmdesátých letech tvrdý a neústupný Naci Glembay ve strhující inscenaci hry Miroslava Krleži Páni Glembayové, kde byl Chudík spoluhráčem Emílie Vášáryové a Martina Huby. V devadesátých letech pak nezapomenutelným způsobem ztvárnil roli Gajeva v Čechovově Višňovém sadu. Postavu sebedojímavého starce, který žije vzpomínkami a za žádnou cenu si nechce připustit skličující realitu, zvládl s neokázalým humorem a nadhledem.
Ve filmu často vystupoval v rolích historických hrdinů, například jako Komenský, ale též v roli generála Ludvíka Svobody. Ke stáru dostal dvě − zpětně viděno až symbolické − příležitosti se s minulostí vyrovnat.
V divadelní Tančírně coby číšník obsluhoval hosty, zatímco za okny se míhaly dekády minulého století a měnily se nejen nálady, ale též režimy. Hra inspirovaná stejnojmenným film Ettora Scoly má za sebou 250 repríz a hrála se přes 13 let. V představení, které se "protančilo" slovenskými dějinami 20. století, představoval s životem vyrovnaného starého muže, který s nadhledem přijímá historické zvraty i lidské slabosti.
Čeští diváci si však Chudíka z posledních let mnohem lépe pamatují z role výrazně menší. Film Kawasakiho růže Jana Hřebejka znamenal významný obrat k vážnějším dramatickým polohám pro samotného režiséra a Chudík ve vedlejší roli disidenta a estébáka v jedné osobě na malém prostoru plně zúročil schopnost vytvořit dramatickou situaci jen za pomoci hlasu a několika výrazů ve tváři. Za roli získal Českého lva.
V Kawasakiho růži Chudík v úloze charismatického Pavla Joska ztělesňuje jeden z velkých rozporů českých, potažmo československých dějin − jednoho z těch lidí, které se nedaří zaškatulkovat ani na jednu, ani na druhou stranu barikády. Mezi hrdiny a těmi, jimž patří jen opovržení, totiž existuje plejáda těch, kteří se ocitli v těžké situaci. A komu náleží je soudit?
Právě Ladislav Chudík v této roli zúročil kromě talentu i "schopnost klamat tělem". Dobrácký, důstojný milovník poezie se v závěrečných scénách chystá recitovat Skácela a vlastně se divákům opět stane totéž, co v případě Nemocnice na kraji města. Mají podvědomě nutkání ztotožnit si herce s postavou, kterou hraje. To se obvykle stává pouze těm, kteří umí být přesvědčiví.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist