Pod tíhou knih, které byly napsány o Bobu Dylanovi, se prohýbají poličky knihoven. Zápal, s jakým se literární vědci nebo hudební nadšenci pouštějí do rozborů Dylanových textů, se dá dnes srovnávat s odhodláním fanoušků třiatřicetileté písničkářky a skladatelky Joanny Newsomové. Když zveřejnila singl Sapokanikan ke svému právě vycházejícímu, již čtvrtému albu Divers, už několik dní poté se text písně objevil na internetu s podrobnými poznámkami posluchačů.

"Kdybych napsala jednoduchou píseň, bylo by to jako porušení smlouvy," přiznala virtuózní harfistka a pianistka v jednom rozhovoru. Mnohovrstevnatá tvorba Newsomové je součástí promyšlené hry mezi umělcem a posluchačem. A toho nezklamala.

Na jednom textu pracuje i dva měsíce. Tak dlouho načítala knihy o americké historii právě k singlu Sapokanikan. Prostřednictvím citací z básně anglického romantika Percyho Bysshe Shelleyho vypráví příběh domorodých obyvatel Ameriky. Na troskách jejich vesnice, po níž je píseň pojmenovaná, stojí newyorská čtvrť Greenwich Village. Tou se Newsomová prochází také ve videoklipu. Možná chce upozornit na fakt, že někdejší útočiště bohémy pohřbilo zvyšování nájmů.

Jednotícím motivem alba Divers je tok času. Už sám zvuk éterické harfy je dotykem minulosti. K tradiční harfě a pianu se tentokrát přidává elektrická kytara − z kompozic s až orchestrálními kvalitami tak trochu vystupuje, rozhodně ale neruší.

Z hlediska nemilosrdnosti času Newsomovou zajímá, jaké to je, ztratit někoho milovaného. Švitořivým hlasem, vysoko položeným, až může být nepříjemný, zpívá třeba o dystopické budoucnosti a milostném příběhu odehrávajícím se mezi třetí a čtvrtou světovou válkou.

Pokládá i filozofické otázky o času. Odpovědi ale nalezneme jenom při soustředěném poslechu nahrávky, kde refrén jako záchytný bod neexistuje. V době přehlcené informacemi chce Newsomová po posluchači, aby vypnul sociální sítě a věnoval se 52 minut jenom jí.

Deník Guardian tento vztah přirovnal k souboji mezi zločinným géniem Moriartym a Sherlockem Holmesem. Stejně jako se slavný detektiv otevíral divákům prostřednictvím myšlenkového paláce, zve do něj posluchače i Joanna Newsomová. Impozantní album Divers má nespočet dveří, tajných skrýší a chodeb, které se odemykají až po několikerém poslechu. A zaručeně se do něj budeme chtít vracet.