Zatímco rok 2014 přinášel napínavý souboj Škody a Hyundai o české domácnosti, loni už se žádné napětí nekonalo. Dalo se ale sledovat, jak Škoda svému korejskému rivalovi odskočila. Pomohla hlavně jediná věc − úspěch nové generace modelu Fabia.
Škodovce se loni podařilo domácnostem prodat třikrát víc Fabií než v roce 2014, o pětinu přitom vzrostly i dodávky modelu Octavia. Automobilka si tak navzdory poklesům u typu Rapid zajistila dostatečný náskok oproti konkurenční dvojici Hyundai a Dacia, která začala domácí značce ukrajovat v posledních letech podíl na trhu.
České domácnosti si loni pořídily celkem 58 tisíc aut, o 12 procent více než v roce 2014. Právě v tomto roce byla situace dramatická pro Škodu Auto. Tehdy Hyundai v některých měsících dokázalo domácnostem prodávat více aut než dosavadní a do té doby neohrožená jednička Škoda. Ta byla v oslabení kvůli ukončování výroby předchozí generace Fabie, naopak Hyundai končícího modelu i20 využilo. Výběhový vůz nabídlo i s klimatizací za 199 tisíc korun, což byla cena, na kterou Škoda nedokázala či nechtěla reagovat.
Obě značky ale ve stejné době přišly s novými generacemi svých malých modelů a vrátily se k běžným cenám. Protože si oba vozy získaly pozitivní ohlasy v novinářských testech, očekával se tak jejich pokračující souboj.
Zákazníci ale nakonec dali přednost nové Fabii. České domácnosti ji loni kupovaly šestkrát více než model i20, přitom o rok dříve se oba vozy prodávaly přibližně stejně. Rozhodlo pravděpodobně to, že Škoda u modelu Fabia představila i prostornější variantu kombi, která tvoří velkou část prodejů.
"Úspěch modelové řady Fabia překonal veškerá naše očekávání," říká mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc. Celkové prodeje modelu se v Česku zdvojnásobily, u domácností pak více než ztrojnásobily.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Hyundai se snažilo na novou situaci reagovat a jako konkurenta ke kombíku Fabia v reklamách nabízelo obdobně prostorný, ovšem zastaralejší a v Česku vyráběný model ix20. Ten patří do kategorie takzvaných vozidel MPV, která mají proti běžným vozům vyšší stavbu karoserie.
Statistiky o prodejích aut domácnostem jsou zajímavé z toho důvodu, že v nich hrají větší roli emoce než čisté kalkulace nákladů. Rozdíl je nejen v tom, že si domácnosti obecně více kupují menší a levnější auta, ale i v tom, že dávají přednost značkám, které firmy ignorují. Například více kupují Dacii či japonské a francouzské značky, naopak tolik nepreferují u firem oblíbený Volkswagen a jen málo kupují vozy značky Ford.
Například u domácností je v kategorii SUV nejprodávanější Mitsubishi ASX, následované Škodou Yeti a Dacií Duster. V celkových prodejích je přitom tento japonský vůz ve své kategorii až šestý.
Celkový trh s novými auty v loňském roce vzrostl o 20 procent na novodobý rekord 231 tisíc vozů. Nejvíce se dařilo Škodě Auto, která loni prodala 74 tisíc vozů, tedy o 16 tisíc vozů více než v roce 2014, a zvedla díky tomu svůj podíl na tuzemském trhu z 30 na 32 procent.
Na druhé místo se před Hyundai opět vrátil Volkswagen s 24 tisíci vozidel s růstem o 30 procent.
Korejský Hyundai uzavírá silnou první trojku s téměř 20 tisíci vozy, což sice znamená růst o čtyři procenta, ale zároveň ztrátu podílu na trhu. Následují Ford, Dacia a Opel.
Jde ale pouze o data o nových vozech, které v loňském roce získaly české registrační značky, statistika již neřeší, zda se autem v Česku skutečně jezdí. Zhruba pětina prodaných automobilů je vzápětí vyvezena do zahraničí, protože tuzemské ceny aut jsou výrazně nižší než v západní Evropě.
PRODEJ AUT V ČESKU

PRODEJ AUT V ČESKU

Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist