Majitelům tuzemských autobazarů dal Nejvyšší správní soud do ruky trumf. Bazary zájemcům o koupi ojetého vozu nemusí říct přesný počet najetých kilometrů. Mohou při prodeji tvrdit, že skutečný stav tachometru neznají. A tím se mohou vyhnout statisícové pokutě.

Precedentem je případ ústeckého autobazaru, který dostal od České obchodní inspekce (ČOI) pokutu 240 tisíc korun. Trest mu byl udělen poté, co nový majitel Seatu Toledo zjistil ze servisní knížky, kterou po koupi našel v autě, že vůz měl při poslední prohlídce v servisu najeto o 18 tisíc kilometrů víc, než když si ho o rok později pořídil.

Bazar zájemci umožnil zhruba desetikilometrovou zkušební jízdu a před prodejem mu oznámil, že stav na tachometru je 162 tisíc kilometrů. V dokumentech ale také napsal, že skutečný počet kilometrů nebyl zjištěn. Po udělení pokuty nenašel zastání u inspekce ani u krajského soudu. Ty tvrdily, že o stavu tachometru neřekli pracovníci autobazaru zájemci vše, i když to mohli udělat.

115

kontrol loni provedla Česká obchodní inspekce v autobazarech. Pochybení zjistila v 65 případech.

S tím ale Nejvyšší správní soud nesouhlasí. "Na prodávajícího lze klást pouze požadavky, které jsou rozumné a přiměřené okolnostem," uvádí v rozsudku soudce Jan Passer.

V tomto případě se v kasační stížnosti majitel bazaru mimo jiné bránil tím, že o servisní knížce, která byla ukryta v autě u návodu k rádiu, nevěděl. "Nelze mu klást za vinu, že kupujícímu nesdělil údaje obsažené v servisní knížce, o jejíž existenci nevěděl," zdůvodňuje dále v rozsudku soudce Jan Passer.

Podle předsedy senátu, který o této kauze rozhodoval, tak zástupci autobazaru neporušili zákon o ochraně spotřebitele. Nejvyšší správní soud uvedl, že kdyby chtěl nepoctivý prodávající prodat vůz se stočeným tachometrem, tak se servisní knížky, která ho usvědčuje z podvodu, zbaví.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Jenže právě ti, kteří budou chtít takový "omlazený" automobil prodat, mohou rozhodnutí zneužít. "Pouhé konstatování, že skutečný počet najetých kilometrů nebyl zjištěn, nelze považovat za řádné informování spotřebitele o vlastnostech prodaného vozu," míní ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce je na rozdíl od Nejvyššího správního soudu přesvědčena, že autobazar v Ústí nad Labem neudělal vše, co mohl. "Pokud měl přístup k servisní knížce kupující, mohl a měl i prodávající tyto údaje zjistit," prohlásil Bezecný v rozhodnutí ČOI. V něm však ředitel konstatuje, že řízení o udělení pokuty ve výši 240 tisíc kvůli verdiktu Nejvyššího správního soudu zastavuje, a bazar ji tak platit nemusí.

Inspekce na začátku letošního roku uvedla, že v roce 2015 provedla 115 kontrol v tuzemských autobazarech a celkem v 65 případech zjistila pochybení. Nejkřiklavější bylo zjištění u jednoho z českých autobazarů, v jehož nabídce byl starší Volkswagen Passat, u kterého kontroloři odhalili stočení tachometru o 127 tisíc kilometrů. ČOI většinu správních řízení neukončila, a nelze proto předjímat celkovou výši pokut. Nepoctivým prodejcům hrozí sankce v řádu milionů korun.

Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) dosud neúspěšně prosazuje, aby se stáčení tachometru postavilo mimo zákon. "Extrémně silná lobby u nás účinně blokuje jakékoliv smysluplné řešení," tvrdí předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý. Podporu zatím nenašel ani jiný návrh, který by zakázal prodej zařízení umožňujících stáčení − počítačový program a kabely na propojení s autem −, které stále na internetu inzerují desítky firem.

Dnes je trestné, až když někdo napálí kupce prodejem auta s přetočeným tachometrem a způsobí mu škodu přes pět tisíc korun. Pak se teprve dopustí podvodu.