Bývají označováni za malý zázrak, který v roce 2009 probudil z letargie celosvětovou hudební scénu. Zatímco většina umělců se tehdy snažila vyrovnat s hip hopem a elektronickou hudbou, anglická čtveřice Mumford & Sons, která v pátek zahraje v pražské O2 areně, spíš připomínala partu mladých trampských muzikantů odněkud zpod Medníka.
S gustem zpívající kapela ve složení klávesy, basa, banjo a kytara se objevila nečekaně a celosvětové hvězdy z ní udělalo charisma muzikantů, živelnost, chytlavé melodie a neuvěřitelné nasazení.
V písních Mumford & Sons navíc chybí temnota, příznačná pro spoustu současných trendů. Především se však kapela vymykala z uniformity běžných angloamerických žebříčků.
Mumford & Sons pocházejí z úzké západolondýnské folkové subkultury, která se zrodila v polovině nultých let v okolí Wimbledonu, kde žil Marcus Mumford se svými rodiči, významnými představiteli britské pobočky jedné malé americké církve. Z prostředí tamních klubů vyšla v roce 2008 úspěšná folkrocková zpěvačka Laura Marlingová, která jako první na scénu do té doby skoro neviditelnou upozornila. Mezi talenty, jež si různí hudební vydavatelé bleskově osvojili, byli i Mumford & Sons.
Anglická hudební scéna měla sice vlastní folkovou tradici, ale Mumford & Sons se inspirovali spíš tou americkou. Už název kapely připomíná potulné muzikantské party z přelomu 19. a 20. století, kdy na venkovských slavnostech a v kostelech vyrůstaly kořeny základních amerických hudebních stylů, country a blues.
Inspirací zvuku Mumford & Sons se stal jeden z prvních countryových směrů, zvonivým banjem typický bluegrass. V countryové podobě se tak zopakovala situace ze šedesátých let, kdy anglické kapely v čele s Rolling Stones musely Americe ukázat, že si přivlastnily jeden z největších pokladů moderní hudby − blues.
Zvuk Mumford & Sons ale není striktně bluegrassový. Od tradičního stylu totiž není hudebně daleko ke skupině The Band nebo k Bruci Springsteenovi, jehož vliv coby folkrockového vypravěče je dobře čitelný na mumfordovském světovém bestselleru, albu Babel z roku 2012.
Mumford & Sons ale také vyrostli na tradici anglického punku a britpopu. Poprockové prvky vystoupily do popředí na loni vydaném třetím albu Mumford & Sons nazvaném Wilder Mind. Skupina se k překvapení příznivců plně elektrifikovala, banjo nahradila elektrickou kytarou a zdůraznila rockové rysy písní.
Přes spornost alba Wilder Mind, které má podobně jako Dylanovy první elektrické desky z poloviny šedesátých let stejně obdivovatelů jako odpůrců, jsou Mumford & Sons zakladateli nového folkového trendu, který se hned po vydání jejich debutu Sigh No More začal šířit po celém světě. Pod jejich vlivem se rozvíjí i nová generace českých písničkářů reprezentovaná jmény Voxel, Thom Artway nebo Light & Love.
Mumford & Sons v Praze poprvé vystoupili v únoru 2013 s tak obrovským úspěchem, jaký koncertní sál Lucerny léta nezažil. Je skoro jisté, že to zopakují také v O2 areně.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist