Stovky kilometrů českých dálnic i železnic ležely pouze na papíře tolik let, až v Bruselu změnili pravidla a projektům propadly posudky vlivu na přírodu. Kvůli tomu hrozilo, že se začátek staveb zdrží ještě o dalších několik let a vinou toho se nestihnou vyčerpat evropské dotace. Nakonec se ale bude smět stavět už příští rok. Česko získalo tento týden od Evropské unie výjimku pro 10 nejdůležitějších z více než stovky ohrožených projektů.

Jde o stavby přibližně za 46 miliard korun, které jsou z větší části připravené a schází jim kvůli zastaralému ekologickému posudku se zkratkou EIA většinou už pouze stavební povolení. Jsou mezi nimi obchvaty Českých Budějovic a Frýdku-Místku, úseky dálnic D3 na jih Čech, D6 na Karlovy Vary a D11 na Hradec Králové a také modernizace dalšího úseku železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Klíčové stavby

"Zachránili jsme stavby, které máme připravené a které mají přímý vliv na občany po celé republice. Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než 120 kilometrů silnic a zapojit do nich dál evropské peníze," prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Narychlo přijatá novela

Aby se klíčové stavby odblokovaly a bylo možné na ně využít dotace, museli včera současně poslanci narychlo schválit novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Díky ní se u desítky přednostních projektů nebudou muset znovu zpracovávat ekologické studie. Postačí jen nové razítko.

Pokud novela projde hladce i přes senátory a podepíše ji prezident Miloš Zeman, mohlo by se na podzim žádat o stavební povolení a začít s výběrem dodavatelských firem.

"V ideálním případě se začne stavět v roce 2017," řekl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Spolu s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a ministrem dopravy Ťokem museli v Bruselu každý z deseti vybraných projektů podrobně hájit a vysvětlovat, proč je důležitý nejen pro Česko, ale i pro Evropskou unii, která na něj přispěje ze svých fondů.

Radost ze vstřícného kroku Bruselu i úspěšné vládní mise krotí opozice. Vyčítá Sobotkovi i ministrům, že výjimku vyjednali jen pro zlomek staveb. U dalších zhruba 95 projektů Evropská unie staré posudky neuzná a budou se muset zopakovat.

"Výstavba se tak zpozdí o několik let," upozornil šéf poslanců ODS Zbyněk Stanjura, který se jako ministr dopravy v Nečasově vládě na přípravě dálničních i železničních projektů rovněž v minulosti podílel.

Vyškrtnutý Pražský okruh

Nová studie bude potřeba například na východní část dálničního Pražského okruhu u Běchovic, která má v budoucnu ulevit ucpanému Spořilovu. Ze seznamu staveb, pro které stát žádal výjimku, tento úsek vypadl na poslední chvíli na žádost Bruselu. Podle ministra Brabce proto, že projekt není dostatečně připraven, a s jeho stavbou se navíc nezačne dříve než v roce 2019.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) to považuje za chybu. "Tato část okruhu je zcela zásadní, protože spojuje hradeckou a mladoboleslavskou dálnici s dálnicí D1. Dokud nebude dostavěna, bude to mít negativní vliv na dopravu v celém městě," řekla Krnáčová.

Podobně se mezi klíčové stavby nevešla část obchvatu Znojma nebo Krnova či jeden z úseků strakonické dálnice D4. Pokud se u nich nepodaří urychlit získání nového ekologického posudku a dosáhnout na evropské dotace, bude je muset stát celé zaplatit ze svého.

O miliardy z evropských fondů ale Česko nepřijde, tvrdí ministerstvo dopravy s tím, že v zásobě má dost projektů na letošek i příští rok. Nehrozí jim zablokování, protože mají posudky podle platných pravidel. Jde například o úseky na dálnicích D3 do jižních Čech, hradecké D11 nebo o obchvat Panenského Týnce na dálnici D7 vedoucí do Chomutova. Před Vánoci pak stát počítá s otevřením téměř 17 kilometrů severočeské D8 na Drážďany, jejíž dokončení zdržel před třemi lety masivní sesuv podmáčené půdy z přilehlého svahu na čerstvě vyasfaltovanou vozovku.

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že letos dá na stavby celkem okolo 70 miliard korun.

Klíčové stavby

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist