Zřejmě v tom kraji bude něco zkaženého. Dva nejvýraznější podzimní seriály České televize ukazují nepřívětivou tvář Karlovarska. V moderní detektivce Rapl jde o temný, leč svůdně fotogenický kout země. V drahém třináctidílném historickém projektu Já, Mattoni, jehož první díl bude uveden zítra, se jedná o místo, kde se rodí nepříjemní a velmi nudní lidé.
Dosud nejdražší seriál České televize Já, Mattoni stál sto milionů korun a významnou měrou se na jeho rozpočtu coby koproducent podílela firma Karlovarské minerální vody, o jejímž zakladateli snímek pojednává.
Už tento fakt dává projektu "do vínku", či spíše "do pítka" pachuť srovnatelnou se sirnatou vůní jednoho z karlovarských pramenů.
V průběhu natáčení došlo například k přeobsazení nejmladšího ze tří představitelů titulního hrdiny Heinricha Mattoniho, neboť se koproducentovi nelíbilo, že původní herec Jan Komínek hrál v reklamě na konkurenční nápoj. Ale i bez takových "drobných" nepříjemností by byly pochyby o vhodnosti podobných koprodukcí na veřejnoprávní půdě oprávněné.
Nakonec však, alespoň podle prvních dvou epizod, je největším a nejviditelnějším "prokletím" seriálu samotný scénář. "Musím vám říct, že nejsem mužem slov, vždy jsem konal činy," říká v úvodu Heinrich Mattoni hlasem Aloise Švehlíka, nejstaršího představitele. Ten bude coby vypravěč provázet celým seriálem, a už jen z této jediné věty je zřejmé, že to nebylo moudré rozhodnutí.
Lev z Karlových Varů
Rozpočet díla o zrodu a osudu jednoho rakousko-uherského podnikatelského snu je vidět v historických lokacích, ve studiu se příliš nenatáčelo. Bohužel se v nich odehrává převážně sled výjevů prostý jakéhokoli napětí. Nadužívaný hlas vypravěče tempo nedodá, naopak se utápí ve větách, které nejsou dobře napsané a vůbec nic neznamenají.
"Ženy měly v mé přítomnosti často takový pohled. Nechci říct, že nevím proč. Možná i to bylo příčinou, proč byl můj život takový, jaký byl." Pokud má výrok s nulovým obsahem − jaký že ten pohled a ten život vlastně byly − vyvolat napětí, nedaří se.
První epizoda se po úvodu z roku 1910 přesouvá do poloviny 19. století a sleduje mládí Mattoniho, jehož otec byl radním v Karlových Varech. Ukazuje se v ní, jak se z Mattoniho juniora stal sukničkář a jak půjde tato vlastnost ruku v ruce s jeho cílevědomostí a touhou vyniknout.
Rukopis režiséra Marka Najbrta, známého stylově výrazným historickým filmovým dramatem Protektor i internetovou politickou satirou Kancelář Blaník, se tu nikterak neprojevuje. A pokud měl první díl potenciál ukázat napínavé okolnosti, za nichž úředníček na místní radnici Mattoni získal pacht na prodej minerálních vod, scenárista Petr Zikmund se ho bez boje vzdal.
O tom, že je Mattoni schopný, se pouze hovoří. Ale klíčová scéna hlasování, během něhož má mladík zúročit své know-how, nabyté ne zcela čestným způsobem, se přeskočí. Asi proto, že by dalo moc práce tyto detaily vymyslet.
Z televizního díla se line neochota vyprávět jinak než slovy. Hned v úvodu otec Mattoni v jediném monologu na náměstí představí synům půlku Karlových Varů a vypravěč neustále opakuje, že v jeho příběhu jde rovněž o obecnější věci či že do něho často zasáhl osud.
Po prvních dvou částech se Mattoni nejeví jako komplikovaný muž, který má i temné stránky, ale jako nesympatický hrdina, jenž je hnusný na ženy, pro úspěch je ochotný udělat cokoli a žádnými velkými podnikatelskými schopnostmi nevyniká. Třeba tento lev ještě zařve, jak praví slova vypravěče. Zatím však jen mluví a mluví.
Lev z Karlových Varů
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist