Cesta ulicemi Pittsburghu ubíhala Andrewovi Hawkinsovi jako nikdy předtím. Na volant se moc nesoustředil, spíš si vychutnával atmosféru omšelých cihlových industriálních staveb nebo kouzlo klidné hladiny řeky Allegheny, na níž se odrážela sytě modrá obloha bez mraků. V jednu chvíli se spíš mimoděk podíval před sebe a v tu ránu v něm hrklo − vpředu jedoucí SUV nečekaně zabrzdilo. Hawkins instinktivně sešlápl brzdu.

"Bylo to náhlé, ale jemné," zhodnotil brzdící manévr. "Byl to ten moment, kdy by na mě manželka nesouhlasně zdvihla obočí," dodal.

Fordu před ním se vzápětí rozblikala výstražná světla, z okénka vykoukla šoférova ruka a opakovaným máváním dala najevo jasný signál: objeďte mě, mám problém, jen tak se odtud nehnu. Jenže Andrew se svým Fordem Fusion − americkým dvojčetem evropského Mondea − stál na místě dál. Nic, jako by prostému gestu nerozuměl. Tedy: on ho chápal, ale auto, v němž seděl, si s ním nevědělo rady. Programátoři s něčím takovým nepočítali.

Andrew Hawkins je reportér technologického magazínu Verge a minulé úterý byl jedním z novinářů, kteří si mohli vyzkoušet, jaké je svézt se v taxíku bez řidiče. Ty do pittsburských ulic vyslal Uber, firma s nálepkou nejhodnotnějšího start-upu světa.

"Zatímco samořiditelný vůz Uberu je napěchovaný senzory a kamerami, díky kterým auto vidí vše ve svém okolí, v jeho algoritmu nebylo nic, co by mu pomohlo pochopit univerzální symbol pro pokyn 'objeďte mě'. Takže člověk, v tomto případě já, musel převzít kontrolu," napsal Hawkins.

Kdo to zkouší

◼ Z velkých automobilek je hodně hlasitým zastáncem a průkopníkem samořiditelných aut Ford. Jednak úzce spolupracuje s Uberem, jednak jeho šéf často hovoří o budoucnosti bez šoférů. S Uberem se na spolupráci dohodlo i Volvo.

◼ S Lyftem se zase spojil koncern General Motors, který do společného projektu vývoje samořiditelných vozů určených ke sdílení letos investoval půl miliardy dolarů.

◼ Nejznámější samořiditelná auta jsou ovšem nepochybně ta od Googlu, která brázdí hlavně kalifornské silnice.

Kromě svých Google Cars si internetový gigant opatřil také desítky přestavěných Toyot Prius nebo SUV Lexus. Své projekty vyvíjejí Audi, Mercedes i BMW.

Americká Tesla, výrobce luxusních elektromobilů, už svá auta autopilotem vybavuje.

◼ Server Business Insider odhadl, že do roku 2020 bude jezdit 10 milionů aut vybavených samořiditelnými technologiemi.

Jeho příhoda věrně vystihuje dilemata a zákruty, s nimiž se tvůrci samořiditelných vozů ještě budou muset vyrovnat.

Lídry na této silnici do budoucnosti ovšem kupodivu nejsou tradiční automobilky, ale právě služby jako Uber − v podstatě mobilní aplikace pro taxíky, jejíž zakladatel Travis Kalanick nechce nic menšího, než totálně změnit způsob dopravy.

V létě kvůli tomu za 680 milionů koupil společnost Otto.

Nejde o žádnou metamorfózu i v Česku kdysi hodně populárního zásilkového obchodu z Německa, nýbrž pár měsíců starý podnik o devíti desítkách lidí, kteří vyvíjejí samořiditelné kamiony.

Právě tito konstruktéři, především pak jejich šéf Anthony Levandowski, jsou tím hlavním pokladem, kvůli němuž Kalanick sáhl tak hluboko do kapsy.

Zbývá vám ještě 60 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 159 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
Máte již předplatné?
Přihlásit se