Dvojice Jiří Nekvasil / Daniel Dvořák dávala tvář opeře pražského Národního divadla na začátku nového tisíciletí. Kritika je tehdy často haněla za samoúčelné postmoderní experimenty, které se míjejí s duchem díla. V nejnovější inscenaci dvou operních jednoaktovek Carla Orffa − Chytračka a Měsíc − se tato tvůrčí dvojice vrací do Národního s novou silou a tentokrát se jí nedá vytknout vůbec nic.

Nekvasil s Dvořákem z Orffových hrátek na motivy dvou pohádek bratří Grimmů udělali výsostné hudební divadlo. Každá část má odlišný výraz, a přitom nádherně hrají spolu.

Chytračce dali Nekvasil s Dvořákem ráz avantgardy 30. let, tedy období, ve kterém Orffovo dílo vznikalo. Celé to mocně připomíná Osvobozené divadlo (doba sedí), a to nikoliv pouze vizuálně, nýbrž i zařazením jakýchsi aktualizačních forbín tří pobudů − pěvecky i herecky vynikající Michal Bragagnolo, Martin Matoušek a Pavel Švingr.

V nich se chytráctví minulosti propojuje se současnou vypočítavostí peněz a politické moci, ale dojde i na zcizující diskusi na téma skladatelova věhlasu. Autor nejhranější kantáty světa Carmina Burana není znectěn, je pouze ironizován, takže jeho hudba linoucí se z orchestřiště dostává jiný náboj. Stává se komentářem k Orffovu slavnému dílu, působíc chvílemi jako koláž složená z odpadků kantáty Carmina Burana. Jako by Orff nemohl přepsat sám sebe a zůstal v pasti "buranské" rytmiky, melodiky i chromatiky.

V Měsíci, druhé Orffově jednoaktovce večera, se Nekvasil s Dvořákem naprosto uvolnili a grimmovskou pohádku o únosu Měsíce do podzemí a jeho vysvobození zpět na oblohu zasadili do kulis bývalé NDR, do německého undergroundu svého druhu.

Opera

Carl Orff: Chytračka a Měsíc
Dirigenti: Zbyněk Müller, Nikol Kraft
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: Daniel Dvořák
Praha, Opera Národního divadla
Premiéry 20. a 21. října, nejbližší uvedení 1. a 3. listopadu

Pohádkový skřítek Sandmann (Jaroslav Březina) přebírá roli vypravěče, z děr vylézají zombie politická, ale také popkulturní, od zpěváka Deana Reeda přes Vinnetoua po cyklistu Olafa Ludwiga.

Opulentní divadelní show, v níž Orffova hudba už nachází novou originalitu, dokáže radostně vést k vytržení až k extázi, ale také ztichnout do měsíční jemnosti. Úvodní scéna z kempu, v němž čtveřice kluků v hippie oblecích 70. let krade Měsíc, patří k tomu nejdynamičtějšímu a nejnovějšímu, co bylo v české opeře v posledním desetiletí k vidění.

Měsíc je skrz naskrz postmoderní dílo, pracující s posuny a odkazy druhých a třetích plánů, ovšem není to samoúčel, nýbrž vynikající interpretační nástroj, který pracuje nejen se skladatelovým němectvím, ale také s tím, jak jsme je vnímali v Česku, kde se z něj nestala ostalgie, nýbrž karnevalová karikatura.

Orffův karneval v Národním nikdy nepřekročí rámec skvělého divadla. Nepitvoří se, nepodbízí, ani scéna není laciná, nýbrž divadelně čistě sleduje dederonské kulisy a pohádkový rámec opery. Ta je sice jako úvodní Chytračka až rozmarně veselá, ale nikdy z operní "veselé vážnosti" neklesne do operetní bulvárnosti.

V Národním se zase hraje postmoderní hudební divadlo. A zase jsou u toho Nekvasil s Dvořákem. Tentokrát už ne jako hledači, nýbrž jako klasici vytříbeného stylu, který prospěl Orffovi, ale i celé historicky zatížené budově Národního divadla.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist