Sám své webové stránky produkující falešné zprávy nazývá satirou. Arizoňan Paul Horner by ale snesl spíš srovnání s továrnami na nepravdivé informace z Ruska, jež mají za cíl znejistit obyvatele Evropy a USA.
Kvůli tomu, že sociální sítě jako Facebook, Twitter či Google+ dosud nebojovaly proti falešným zprávám a jejich zneužívání, o sobě může Horner klidně tvrdit, že pomohl k volebnímu vítězství Donaldu Trumpovi. Třeba tím, že vydal vymyšlenou zprávu o tom, že náboženská komunita amišů zaručuje Trumpovi výhru tím, jak je jejích 20 milionů členů rozmístěno ve všech klíčových státech, kde záleželo na každém hlasu. Ve skutečnosti jich v USA žije zhruba 300 tisíc a od moderního světa jsou odstřiženi.
Hornerovy zprávy během kampaně několikrát převzala i pravicová média a retweetnuli je lidé z Trumpova volebního štábu včetně tehdejšího šéfa kampaně Coreyho Lewandowského.
Já jsem Banksy
Horner se nesoustřeďuje jen na politiku. Podařilo se mu přesvědčit 4,8 milionu lidí, že je tajemným výtvarníkem Banksym nebo že existuje film Big Lebowski 2, v němž jako začínající herec hraje.
"Mám rád tenhle druh humoru," řekl v rozhovoru pro deník The Washington Post osmatřicetiletý muž, který od února 2013 provozuje vlastní server National Report a desítku dalších webů. "Je to přesně ten druh podivných zpráv, které přece rádi sdílíme na Facebooku. Je to jen zábava."
Zatímco se Horner královsky baví a vydělává, zabývají se šéfové firem a političtí analytici dopadem jeho zpráv, kterým věří miliony lidí − a mohly se podle nich řídit v nedávných amerických volbách.
"Myslím si, že Trump je v Bílém domě díky mně. Jeho stoupenci používali moje stránky, vůbec nekontrolují žádná fakta, všechno okamžitě sdílejí a věří čemukoliv," řekl Horner americkému deníku.
"Manažer jeho kampaně zveřejnil můj článek, že demonstranti dostávají 3500 dolarů, jako fakt. Ale já si to kompletně vymyslel. A ještě jsem to podpořil reklamou, kterou jsem zadal na jiném webu." Horner se obhajuje tím, že si dělal legraci z toho, jak jsou Trumpovi voliči schopni uvěřit jakémukoliv nesmyslu.
Facebook váhá, Twitter zasáhl
Proti ruské propagandě se v Evropě bojuje různými způsoby, včetně analýzy zdrojů a poukazování na manipulaci. Až americké volby a využití vymyšlených zpráv teď dostaly pod větší tlak i kalifornské firmy Facebook či Twitter. "Musíme být extrémně opatrní, abychom se sami nestali arbitry pravdy," reagoval na první kritiku šéf Facebooku Mark Zuckerberg na své facebookové stránce. Uživatelé sociálních sítí, které soupeří o čas čtenářů a peníze inzerentů s tradičními médii, nemají potřebu ověřovat fakta. To je základní rozdíl. Podle deníku The New York Times až minulý týden začali šéfové Facebooku řešit, jakou roli jejich síť sehrála ve zvolení Donalda Trumpa.
Twitter raději rovnou zavedl nové nástroje, které pomáhají určovat nenávistný či manipulativní obsah. Uživatel může například označit jiný účet za problematický a dát firmě zprávu o tom, kdo a jak porušuje jeho práva či práva někoho jiného. Možné je také filtrovat klíčová slova či fráze. Twitter už na základě toho začal rušit účty amerických pravicových radikálů.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.