Třicetidenní výzva, které se manažer věnuje několik desítek minut až několik hodin denně, zaujala firmy natolik, že ji v různých podobách začínají zahrnovat do výcviku svých mladých manažerů nižší a střední úrovně. Někdy i v rámci zkušební doby. Co se od takového manažera očekává? Během třiceti dnů musí každý den splnit vždy jeden úkol. Jsou mu dopředu známy a sám si naplánuje celý měsíc tak, aby výzvu úspěšně dokončil. Náročnější úkoly tak připadnou povětšinou na víkend či svátek, krátké a lehké úkoly na dny, kdy má hodně práce.
Vlastní nápad na výzvu vznikl na začátku roku 2016 na katedře managementu Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze. Před několika měsíci opustila akademické prostředí a začíná oslovovat společnosti napříč obory. ManageMan Challenge využívá jako přístup k rozvoji takzvanou gamifikaci.
Co je cílem? Pro manažera lépe poznat sám sebe, opustit komfortní zónu, dozvědět se něco více o sobě, posunout hranice možného. Pro firmu lépe poznat nového pracovníka, zjistit, jak se dokáže vypořádat s jednotlivými úkoly i s výzvou jako celkem, jak ovládá základní manažerské činnosti, zde především plánování. Sebereflexe na konci splněné výzvy je pak podkladem pro konzultaci s nadřízeným.
Náročnost úkolů je různá i z toho důvodu, že každý člověk je jiný a má různé zkušenosti. Proto je výzva rozvržena tak, aby zde nalezl náročné úkoly extrovert i introvert, zkušený i méně zkušený, aby pro nikoho nebyla příliš jednoduchá nebo přespříliš obtížná. Navíc si částečně obtížnost úkolů volí v rámci jednotlivých dní i samotný manažer a to mimo jiné ukazuje na jeho připravenost poradit si s náročnými úlohami v nové práci. Jak to udělá? V rámci výzvy existuje například úkol nazvaný Inspirativní člověk s tímto zadáním: "Pozvěte někoho, kdo vás inspiruje, na pivo/kávu a promluvte si s ním. Úkol je splněn ten den, kdy dojde k pozvání. Musíte však následně udělat vše pro to, aby k setkání došlo. O koho se jedná? Jak to dopadlo?" Zde se může jednat o inspirativní sousedku, ale také o špičkového manažera ze Švédska, nebo top profesora managementu z USA. A právě zde se ukazuje, jak vysoko se nový manažer odváží mířit, ale zároveň, zda nestaví vzdušné zámky a je poté schopen splnit, co si předsevzal.
Mezi náročnější úkoly pro extroverty patří Hodina sám se sebou: "Najděte si klidné místo, kde se vám dobře přemýšlí, a alespoň na hodinu se zamyslete, co vás nejvíce baví a čemu byste chtěli věnovat čas svého života. Co to je za místo? A k čemu jste došli?" Jedná se o úkol, který pomůže zastavit se a zaměřit se na vizi svého života − koresponduje s tím, co manažer dělá, a s vizí společnosti, ve které hodlá pracovat? Pro introverty pak mezi náročnější úkoly patří kupříkladu Velký výlet z komfortní zóny: "Jezděte ve vaší firmě 30 minut výtahem ve frekventovaném čase a bavte se s lidmi o tom, na čem pracují. Co jste se dozvěděli? Jak jste se cítili?" Tento úkol pracuje s komunikativností, rozbitím stereotypu a rozvíjí základy networkingu. Krom toho umožní novému člověku rychle poznat spoustu nových lidí.
Úkoly se dále týkají kreativity, udržitelnosti, prokrastinace, hodnot nebo zodpovědnosti, a poskytují tak manažerovi širokou škálu příležitostí, jak lépe poznat sám sebe a posunout hranice svých možností.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist