Od ledna mohou podnikatelé v soutěžích, kterými chtějí nalákat zákazníky ke koupi svého zboží, nabízet jako výhru klidně auto za půl milionu korun. To jim až dosud zakazoval zákon o loteriích, pod který takzvané spotřebitelské soutěže spadaly. Z nového hazardního zákona tvrdá pravidla vypadla a soutěže pro zákazníky se řídí pouze zákonem na ochranu spotřebitele.

"Změna právní regulace znamená pro pořadatele administrativní úlevu, odpadá povinnost oznamovat soutěže finančnímu úřadu nebo oceňovat výhry," vysvětluje Markéta Kořínková z advokátní kanceláře Bříza & Trubač.

Starý loterijní zákon spotřebitelské soutěže popisoval jako soutěže o ceny, při kterých byli výherci vybíráni na základě slosování nebo jiného náhodného výběru. Podmínkou účasti bylo zakoupení určitého zboží nebo služby. Tyto soutěže zákon v principu zakazoval. Výjimku měly jen hry, u kterých souhrn nepeněžitých výher za jeden kalendářní rok nepřesáhl částku 200 tisíc korun. Hodnota jednotlivé výhry pak nemohla být vyšší než 20 tisíc korun.

Takové soutěže bylo navíc nutné oznámit finančnímu úřadu 15 dní před jejich zahájením. Za loterii, která nebyla nahlášena nebo byla jinak v nepořádku, hrozila jejím pořadatelům až desetimilionová pokuta od finančního úřadu.

Zbývá vám ještě 80 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se