Pohled je to působivý nejen pro fanoušky železnic. Koleje, pražce a výhybky ubíhají daleko rychleji, než by divák, například při rychlosti 60 kilometrů za hodinu, čekal. Dojem ještě umocňuje charakteristické klapání spojnic kolejí a skřípění celé soupravy. Slyšet je i motor, vítr nebo třeba zakašlání strojvůdce.
Z vlaku je nejhezčí pohled na svět, hlásá záhlaví webu, kde České dráhy záznamy jízd na devíti tuzemských tratích nabízí. Za vyzkoušení taková virtuální jízda stojí. Od loňského května, kdy dráhy svůj projekt www.pohledzvlaku.cz spustily, už sledovalo ubíhající českou krajinu z nezvyklého úhlu skoro 400 tisíc lidí.
"Za celkovou dobu měření máme registrováno 351 220 unikátních návštěv. A to bez jakéhokoliv promování pomocí sponzorovaných postů," uvedl na konci ledna vedoucí projektu Václav Rubeš. Kamery na lokomotivách osobních i nákladních vlaků, stejně jako na rychlém Pendolinu nabízejí divákům celkem čtyři pohledy. Lidé jsou zvědaví hlavně na pohled ven z kabiny strojvedoucího, přímo na trať přes čelní okno. Zvolit si také mohou pohled z boku do kabiny na práci strojvedoucího, další záběry sbírá kamera na podvozku lokomotivy, čtvrtá kamera je pak na posledním voze soupravy.
Nejsledovanější tratí je ta mezi Zábřehem na Moravě a Jeseníkem. "Kamery ji zachytily z lokomotivy řady 750.7 a ke dnešnímu dni si ji prohlédlo přes 80 tisíc uživatelů," vypráví Rubeš. Divácky úspěšná je i rychlíková trasa z Prahy do Děčína. "Tady je více než 70 tisíc unikátních návštěv. Atraktivní je také trať Františkovy Lázně − Plzeň projížděná Pendolinem, která má více než 50 tisíc zhlédnutí," dodává Rubeš. Poslední zveřejněná videa pořízená z nákladního vlaku na trati Ústí nad Labem − Nymburk zhlédlo za necelé tři týdny více než 15 tisíc lidí.
Lidé, kteří nová železniční videa sledují, chválí České dráhy za naučný přesah, který projekt má. Nesledují jenom trať, ale mohou se také vydat na virtuální prohlídku vozidel, v každém okamžiku navíc díky mapě vědí, ve kterém místě trasy se nacházejí. Stejně mohou pozorovat na vedlejší liště jednotlivá návěstí a jejich pokyny, traťové značky železničních vozidel, včetně zaznamenané rychlosti.
Informace dostávají i o nádražích, která míjejí, získají i technická a historická data o trati. "Z Jeseníku (resp. Głuchołaz) do Lipové-lázní vozí cestující vlaky od 26. února 1888 a mezi Lipovou a Hanušovicemi se svezli prvním oficiálním vlakem začátkem října téhož roku," píše se například na webu při průjezdu tratí Zábřeh na Moravě − Jeseník.
Ve zdokonalování webu chce jeho správce dál pokračovat. "I nadále budeme přinášet příznivcům sofistikovanou formou další zajímavé tratě v Česku včetně dalších vozidel. Pro letošní rok máme v plánu i nostalgickou jízdu s parní lokomotivou a další zajímavosti z tratí v České republice a jejich okolí," řekl Rubeš.
Pohled na trať Ústín nad Labem - Nymburk:
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist