Letos v březnu se ředitelkou inovací v konzultantské společnosti Deloitte stala jedna z nejvýraznějších českých manažerek Senta Čermáková. Jednou z oblastí, kterým se věnuje, je hledání talentů mezi mladými lidmi. "Chceme je motivovat a využít jejich zkušenost a inspirovat se i jejich mírnou naivitou a zároveň fantastickou zkušeností s technologiemi," říká Čermáková v rozhovoru pro HN. Ve svém novém působišti navazuje kontakty s technickými, ale i uměleckými nebo filmovými školami. "Hledáme talenty, které byste tradičně v Deloittu nečekali," říká.
HN: Kde šikovní lidé udělají snáze kariéru? V nějakém start-upu, nebo ve velké korporaci?
Jsem přítel korporací, protože si myslím, že hýbou světem. Podívejte se na Apple, Facebook, Airbnb nebo jiné firmy, které proměnily celé obory. Byly také původně start-upy, ale dnes už jsou velkými firmami. Mohou dělat věci s obrovskými investicemi a týmy, ale především mohou investovat do vědy a výzkumu.
Souhlasím s tím, že kariéra v korporaci trvá déle, než když jdete do start-upu, kde jste hned svým pánem. Při koučování ale lidem říkám − dávejte si pozor na to, když jdete pracovat do start-upu, abyste byli svobodní. Protože můžete být rozčarovaní, že svobodní nebudete. Nebudete mít za sebou korporaci a podávání zpráv do centrály, jenže totéž zažijete od investorů a v mnohem tvrdší podobě.
Vystudovala Fakultu elektrotechnickou na ČVUT se specializací na biokybernetiku. Před příchodem do Deloittu působila 25 let ve společnosti Hewlett-Packard, naposledy na pozici šéfky globálních zákaznických vztahů (worldwide director of customer programs) v Hewlett Packard Enterprise. V roce 2011 byla jako první žena oceněna v anketě Manažer roku. Čermáková byla jednou z nejvýše postavených českých manažerek ve světě. V Česku začínala v roce 1991 ve firmě Digital Equipment. Ta se později spojila s firmou Compaq a ta v roce 2001 fúzovala s HP. Čermáková začínala na pozici šéfky integrace. Na regionální a globální úrovni později řídila komunikaci a vybudovala celofiremní systém pro zákaznické programy.
HN: Co je hlavní náplní vaší práce v roli ředitelky inovací ve společnosti Deloitte?
Pracuji v oblastech, které mě nejvíce baví. Je to mentoring, najímání talentů a péče o nové zaměstnance a klienty. Nechci to ale dělat jen pro mladé, přestože se bavíme hlavně o mileniálech, lidech, kteří vstupují na trh práce. Chceme je motivovat a využít jejich zkušenost a inspirovat se i jejich mírnou naivitou a zároveň fantastickou zkušeností s technologiemi a obratností v sociálních vztazích. Oni nerespektují autority, ničeho se nebojí a mají zdravé názory. A chtějí s vámi diskutovat, ať je vám padesát nebo šedesát. Chtějí se prosadit a já jsem své šéfové slíbila, že s nimi naučím pracovat i celý Deloitte.
HN: Jakou máte strategii?
Mám ji nastavenou ve třech úrovních. První je hledání talentů. Chceme do Deloittu získat profese ve správných věkových skupinách. Nyní hledám technicky smýšlející a inovativní lidi. Chceme i umělce, animátory, kteří rozumí počítačům. Zahájím spolupráci s vysokou školou ve Zlíně, oborem animace. Hledáme talenty, které byste tradičně v Deloittu nečekali.
HN: Jak to uděláte?
Připravujeme na prázdniny akce, kdy najímám středoškoláky, vysokoškoláky − programátory, robotiky, datové analytiky, marketéry, kreativce. To jsou "mlaďoši", které chci do týmu. A kdyby to podle zákona šlo, chtěla bych mladší lidi. Chci začít ovlivňovat ty, kteří se teprve rozhodují, co budou jednou dělat. Navazuji kontakty s technickými školami, ale i uměleckými a filmovými… Mám třeba už v jednom tréninkovém programu sedm lidí, z toho jsou dva středoškoláci a pět vysokoškoláků. Když jsem je nabírala, tak jsem si dala pozor, aby to nebyli jen Pražáci. Zajistila jsem jim ubytování hrazené Deloittem. Chci stahovat talenty z celé republiky.
HN: Jaká je druhá rovina strategie?
Zadruhé jdu po nápadech, které se mi líbí na trhu. Je mi jedno, jestli jej má student, start-up, nebo zavedená firma. Počítám s tím, že hodně nápadů odpadne. Ale tím, že prochodíme trh, budeme vědět, kdo nad čím přemýšlí a na čem pracuje. A pomůžeme jim nápady zapojit do byznysu, protože jako konzultantská firma pracujeme na řadě projektů v různých oborech. Vytváříme databázi nápadů a lidí, kteří je mají. Ale děláme to tak, aby to bylo výhodné pro obě strany, abychom nebyli zloději nápadů.
HN: Jak to ošetříte?
Vytvořila jsem spravedlivý systém, že když lidé přijdou s nápadem do Deloittu, tak jim dáme zpětnou vazbu. Budou se jim věnovat lidé z různých oborů a dáme jim i certifikaci a pomůžeme s propagací.
HN: Pořádáte také soutěž Deloitte Technology Fast 50 Central Europe. Ta už 18 let pomáhá firmám uspět v zahraničí. Jak soutěž poroste s vámi?
Jde o tradiční soutěž Deloittu. Její smysl je identifikovat a zviditelňovat firmy, jež už prorazily ze startupového prostředí do zdravého, rostoucího byznysu, a zviditelnit je dále v rámci regionu a celé Evropy. Zaktivovat nyní chci i to, co je pod tím a o čem se nemluví. Potenciál na univerzitách a v laboratořích. Firmy, které uspěly v soutěži, už prorazily, těžko udělají fatální chybu. Mají svůj "exit" za sebou. Mě zajímá více to, co je pod tím.
HN: Jak budete rozvíjet skrytý potenciál talentů?
Vytipovali jsme oblasti, které se týkají práva, umělé inteligence, strategického řízení lidských zdrojů, propojujeme oblast technologií s oblastí financí, pojišťovnictvím, najdete zde i biotechnologie.
HN: Hovořila jste o třech úrovních vaší strategie. V čem tedy spočívá ta poslední?
Třetí úroveň je v tom, že až si nabalíme potřebné talenty a nápady, tak se o obě vrstvy podělíme se zákazníky. Míříme na ty, kteří se stejně jako Deloitte chtějí inovovat a změnit tak, aby byli atraktivní pro své klienty v budoucnosti. Ukazujeme, kam se může firma posunout, pokud pochopí inovace a využije je jako svou konkurenční výhodu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist