Dopravní značka s panáčkem sedícím na židli označovala úsek silnice, na kterém v říjnu 1975 probíhala umělecká performance. Tehdy třiadvacetiletý student brněnské fakulty architektury Vladimír Ambroz vyznačil na asfaltu bílou přerušovanou čárou obdélník, posadil se dovnitř a pokuřoval. Potom sbalil židli, značku i kbelík se zbytkem barvy a zase odešel. Performance se jmenovala Weekend a přinesla Ambrozovi první mezinárodní ohlas i poněkud paradoxně také kontakty na podobně zaměřené české umělce.

Dvojjazyčná publikace nazvaná Vladimír Ambroz Akce/Actions doplňuje další dílek do obrazu historie českého performativního umění, které v 70. letech vzkvétalo.

Ve stejné době nacházeli také umělci jinde v Evropě půvab v performancích, při nichž s nasazením vlastních těl překračovali představy o normálním chování a někdy i zákon. České umělecké happeningy měly subverzivní, až protirežimní charakter. Ani v sousedním Polsku nebyli performeři tak izolovaní, jejich vystoupení se běžně odehrávala v progresivních galeriích. Zato čeští umělci vystupovali jen na ulici, v přírodě, bytech nebo ateliérech.

Na své nepřijatelnosti si do jisté míry zakládali, zároveň ale toužili po publiku a ocenění. Posílali proto fotografie dokumentující vlastní akce na zahraniční výstavy a do tamních uměleckých časopisů.

Tak se dostal záznam performance Weekend do italské redakce mezinárodního časopisu o umění Flash Art, která celou Ambrozovu fotosérii otiskla vedle prací Milana Knížáka, Karla Milera, Jana Mlčocha či Petra Štembery. Ambroz navíc z Itálie obdržel kontakt na pražské kolegy. Oklikou přes zahraničí se tak seznámil například se Štemberou, s nímž se přátelí dodnes.

Ve Flash Artu si Ambroze také všimly nezávisle na sobě dvě zahraniční kurátorky s českými kořeny, Charlotta Kotíková a Vlasta Čiháková Noshiro. První zahrnula jeho performance v roce 1977 do výstavy galerie Hallwalls v americkém Buffalu, druhá o dva roky později do přehlídky v japonské galerii Aai. Ani jednu z kurátorek přitom Ambroz neznal − a dodnes nezná.

Závislost umělců žijících v socialistickém Československu na korespondenční komunikaci a také velmi malé publikum, které se mohlo neoficiálních akcí účastnit, performery vedly k pečlivé, především fotografické dokumentaci. Díky tomu je nová monografie atraktivní přehlídkou téměř všech uskutečněných i jen plánovaných performancí. Možná že přináší intenzivnější prožitek a větší porozumění, než jaké prožívali účastníci občas velmi zdlouhavých a někdy trýznivých happeningů.

Například když Vladimír Ambroz pozval v různých časech své přátele do malé sklepní místnosti, kde na ně čekal jim neznámý člověk, jenž je dlouhé minuty zpovídal a fotografoval. Nebo když se rozhodl sledovat celý jeden den vysílání Československé televize. Tehdejší program zahrnoval přenos z vládního zasedání a Ambroz si po půlnoci, kdy televizní vysílání končilo, musel vzít prášek na spaní.

Kniha

Vladimír Ambroz Akce/Actions
Editor: Tomáš Pospiszyl
Texty: Vladimír Ambroz, Pavel Büchler, Marian Palla, Tomáš Pospiszyl, Petr Štembera
Nakladatelství BiggBoss 2017, 228 stran, 599 korun

Tato performance se nazývá TV Piece a prý ji pochválil i teoretik Jindřich Chalupecký. To Ambrozův přítel a kolega Petr Štembera v knize vyzdvihuje Parkování, akci, při níž Ambroz obsadil vlastním tělem parkovací místo. "Dokonale čistá práce!" oceňuje Štembera.

Podobné téma − dominance dopravy nad člověkem − má i akce nazvaná Highway, při které si performer lehl na silnici a plnou středovou čáru vedl přes své tělo.

Ambroz se performancím věnoval jen pět let. Po skončení školy se stal interiérovým návrhářem a také grafickým designérem. Se svým ateliérem A.M.O.S. Design například rekonstruoval interiér vily Tugendhat.

Jeho monografii uspořádal a hlavním textem opatřil historik umění Tomáš Pospiszyl. "Kauzu Ambroz" vystihl poutavě a zasvěceně, ačkoliv sám žádnou z autorových performancí nemohl zažít. V době jejich konání chodil teprve na základní školu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist