Asi nikde a nikdy nebyly umění a politika tak provázány jako v Sovětském svazu 20. století. Osud Andreje Gavrilova, jenž v neděli 19. listopadu vystoupí v Dvořákově síni Rudolfina coby hvězda Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, je toho důkazem.

Letos pětašedesátiletý umělec má za sebou kariéru plnou peripetií, jaká by vystačila na tři životy − však také svůj životopis rozvrhl do tří svazků. Ve dvaceti letech byl Gavrilov superstar a svět mu ležel u nohou.

Z dobře rozjetého vlaku hudebního byznysu se rozhodl vystoupit a zcela přehodnotil přístup k hudbě. Po osmi letech následoval triumfální návrat.

Gavrilov se narodil do uměleckého prostředí. O jeho směřování bylo rozhodnuto, když prý jako tříletý začal na klavír vyťukávat téma Confutatis z Mozartova Requiem, které ho den předtím uchvátilo v rozhlasu.

Matka, pianistka Assanetta Eguiserianová a sama žačka legendárního Heinricha Neuhause, syna dovedla do Centrální hudební školy − líhně velkých ruských talentů. Sám Gavrilov popisuje neuvěřitelný dril a obavy ze selhání, jemuž byli tehdy žáci vystaveni.

"Cvičili nás jako opice. Celé to bylo o technice. Půl roku se trénovalo postavení prstů, půl roku lokty, pak ramena," vzpomíná. "Pedagogika byla vystavěna na tom nejlepším z německé, francouzské a ruské tradice 19. století. Tlak byl obrovský a kdo obstál, mohl jako nejlepší atleti podávat výkony za všech podmínek a okolností," líčí.

Dvanáctiletý program Gavrilov absolvoval mezi nejlepšími a pokračoval na moskevské konzervatoři pod vedením Lva Neumova. Neobyčejný talent potvrdil roku 1974, kdy se v osmnácti stal nejmladším vítězem Čajkovského soutěže.

Záhy poté úspěšně absolvoval mezinárodní debut − na Salcburském festivalu zaskočil za svého patrona Svjatoslava Richtera.

Raketově rychlou kariéru zbrzdilo rozhodnutí politického vedení. Sovětští umělci byli pod neustálým dohledem KGB a Andrej Gavrilov vadil svou nezávislostí i tím, že "řídil lepší mercedes než Brežněv". V Berlíně na něj čekal dirigent Herbert von Karajan, aby s klavíristou nahrál Rachmaninovovy koncerty. Gavrilov však nepřijel. Ruská tajná služba mu sebrala pas a odstřihla telefon.

Následovalo pět let domácího vězení, sledování, vyhrožování. Žádné cesty do zahraničí. Až po nástupu Michaila Gorbačova si pianista vymohl povolení odjet na Západ. Usadil se v Londýně a později získal německé občanství.

V osmdesátých letech Gavrilov patřil k nejúspěšnějším umělcům. Koncertoval od londýnského Barbicanu po newyorskou Carnegie Hall, s nejlepšími orchestry a dirigenty. Kontrakt se společností EMI mu zajistil pravidelné vydávání nahrávek. V roce 1990 podepsal smlouvu s Deutsche Grammophon. Stal se součástí hudebního byznysu a toto vědomí jej nakonec přimělo k odchodu ze scény − nečekanému a nečekaně dlouhému.

Jednoho dne roku 1993 měl letět do Bruselu na recitál. "Najednou jsem si uvědomil, že ten koncert hrát nebudu. Přišlo to spontánně. Agent mě přemlouval − na vyprodaný koncert se měla dostavit i královna. Neuměl jsem vysvětlit, co se se mnou děje," líčí.

Prý přestal věřit sám sobě i tomu, co hraje. Místo cvičení u klavíru začal studovat − filozofii, náboženství, historii. Původně dvouletá přestávka se protáhla na osm let, část z nich strávil na Fidži.

Kompletně přepracoval svou klavírní techniku. Umělecká a osobnostní proměna šla ruku v ruce se změnami v osobním životě: od roku 2008 Gavrilov s druhou manželkou a synem žijí ve Švýcarsku.

Na scénu se vrátil zralejší a s přesvědčením, že konečně zná význam každé noty, kterou hraje, a je schopen předávat ho dál. V roce 2001 začal opět koncertovat: nejprve v Moskvě, kde za jeden večer provedl čtyři klavírní koncerty.

Poté si své nové pianistické já vyzkoušel na evropských festivalech a nakonec opět v USA. Dnes má v plánu mnoho nahrávek i turné, klade si vysoké cíle − je schopen za večer provést tři koncerty a sám je od klavíru dirigovat.

Stále se netají odporem k hudebnímu průmyslu, této "hloupé a nesmyslné kombinaci slov", jak říká. "V 21. století se potřebujeme zbavit propojení hudby a peněz. Začínající umělci by měli několik let vystupovat zadarmo," míní Gavrilov. Jde mu prý o to, aby si hudebníci uvědomili, co je skutečným posláním umělce, jak jej sám objevil.

"Pokud se publikum v sále skrze mou hru nepromění, pokud si lidé neodnesou celoživotní zážitek, byl to špatný koncert," dodává.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist