Coby profesorka marketingu, která studentům vysvětluje, že na trhu panuje obrovská konkurence, a proto se firmy musí snažit co nejlépe uspokojovat potřeby a přání zákazníků a při tom zachovávat principy sociální zodpovědnosti, protože to nejcennější, co mají, je dobré jméno značek, si kladu otázku, zda je možné, aby výrobci záměrně dávali do svých přístrojů tzv. kazítka. Pro méně informované čtenáře připomínám, že kazítko je údajně součástka, která po uplynutí záruční doby schválně pokazí zakoupený přístroj, a zákazník si proto musí zakoupit přístroj nový.

Francie jako první země na světě přijala v roce 2015 zákon, který uvádí jako trestný čin "obsolescence programmé" neboli záměrnou výrobu produktů, které předčasně zastarávají. Francouzi nepoužívají mírumilovný až roztomilý název "kazítko", ale používají terminologii právnickou. Zákon říká, že se jedná o soubor opatření, při kterých subjekt uvádějící výrobek na trh vědomě postupuje tak, aby zkrátil cyklus tržní životnosti určitého výrobku proto, aby zvýšil frekvenci jeho nákupů. Pokud se tato nekalá praktika prokáže, hrozí zodpovědným osobám dva roky vězení a pokuta tři sta tisíc eur. Pro firmu by se mohlo jednat o pokutu až do výše pěti procent z obratu realizovaného na území Francie.

Zbývá vám ještě 60 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se