Dvacet let života se starou hudbou letos slaví orchestr Collegium Marianum. Přesné datum stanovit nelze − den prvního koncertu si vedoucí souboru, flétnistka Jana Semerádová, nepoznamenala.

Narozeninová oslava se uskuteční tuto sobotu v pražském Divadle ABC. Collegium Marianum zde provede operu Acis a Galatea barokního skladatele Georga Friedricha Händela. Inscenaci kombinující pěvce s loutkami vytvořilo divadlo Buchty a loutky s režisérem Vítem Bruknerem.

Jde o příběh převzatý z Ovidiových Proměn, do nichž barokní autoři rádi sahali pro náměty, obraz ideálního života v lásce a souladu s přírodou. A to přesto, že jeho protagonista, pastýř Acis, zemře.

Žárlivý kyklop Polyfémos nesnese jeho vztah s nymfou Galateou, svrhne na pastýře obří balvan a tím ho zabije. Galatea ale promění krev vytékající zpod kamene v řeku a Acis se stane jejím nesmrtelným bohem.

Händelova pastýřská hra se neztratila z divadel spolu s většinou barokních oper. Nemusela tak čekat na obnovenou vlnu zájmu o starou hudbu, která nabrala na síle ve druhé polovině dvacátého století. Součástí této vlny je svým způsobem i Collegium Marianum, byť roku 1997 vzniklo v situaci, kdy se ve světě již etablovali hudebníci věnující se interpretaci staré hudby poučeným způsobem na historické nástroje.

Nový soubor navázal na tradici Týnské školy − Collegium sanctissimae Mariae, podle níž si přizpůsobil i druhou část názvu.

"Tradice této školy sahá až do patnáctého století," vysvětluje vedoucí souboru Semerádová. "Tehdy bohatý měšťan Jan Reček z Ledče založil na Starém Městě kolej pro vybrané studenty."

Týnská škola zanikla při školské reformě v roce 1869. Pedagogickou činnost v její historické budově obnovil regenschori pražského Týnského chrámu Bohuslav Korejs v roce 1987 a tři roky nato Týnská škola opět zavedla řádnou výuku. V jejích prostorách také Collegium Marianum našlo první útočiště pro zkoušky i koncerty.

Scházeli se zde studenti i profesionálové: mezi nimi zakladatel souboru Musica Florea Marek Štryncl, dnešní koncertní mistryně Collegia Marianum Lenka Torgersenová či zakladatel Collegia 1704 Václav Luks.

"Na Týnské škole jsme pěstovali lásku k tradici i její obnovování," podotýká Jana Semerádová a dodává, že sice mluvíme o hudbě staré, avšak pořád živé. Navzdory vnímání dlouhých historických souvislostí se také Semerádová dívá dopředu a připomíná, že je potřeba i na starou hudbu a historické materiály hledět dnešníma očima.

Collegium Marianum je dnes jedním ze špičkových souborů, které se podílejí na rozvíjení české interpretační tradice. Ta má podle Semerádové svá specifika. "Musíme vnímat i to, z jakých kořenů vyrůstáme," dodává flétnistka a připomíná, že každý národ má něčím typický přístup k hudbě.

Češi by prý na prvním místě měli zdůrazňovat svou muzikálnost, protože je to jejich silná stránka, kterou obdivuje publikum i na zahraničních festivalech. Nadšení přitom nevzbuzují konkrétní osobnosti, nýbrž živelnost, která z jejich projevu čiší.

Jana Semerádová se s Collegiem Marianum také cítí být součástí této tradice. Soubor se od začátku zaměřuje především na české a středoevropské autory, jejichž hudbu uvádí na koncertech i nahrává. Zatím vydal třináct alb, mimo jiné s díly Jana Dismase Zelenky, Josefa Jiránka či hudbou staré Prahy. Podílel se na sólové desce Gloria sopranistky Simony Šaturové, album Sólo pro krále natočila samostatně i Jana Semerádová.

Domácí posluchači se s Collegiem Marianum pravidelně setkávají během koncertního cyklu Barokní podvečery a při pražském festivalu Letní slavnosti staré hudby.

Specialitou Collegia Marianum jsou scénické projekty. S loutkami si poprvé pohrálo v roce 2013 při provedení opery La Calisto benátského skladatele Franceska Cavalliho.

Proměnu neposlušné družky bohyně Diany v medvědici a poté v souhvězdí tehdy provázela rodinka plyšových medvídků. Inscenaci vytvořil Vít Brukner s divadlem Buchty a loutky − podobně jako v případě chystané opery Acis a Galatea, s níž Collegium Marianum v sobotu oslaví dvacátiny.

"Chci, abychom hráli přinejmenším dalších dvacet let," přeje si Jana Semerádová. "Hraní staré hudby a bádání v archivech možná působí jako útěk do idealizované minulosti. Ale je to krásný útěk," dodává.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist