Být ministrem zemědělství ve vládě Andreje Babiše je nevděčná role. Málokdo ví, jak se vlastně jmenujete, a k tomu posloucháte jednu narážku na Agrofert za druhou. Chtěli byste to snad dělat? Podnikatel Jiří Milek, výrobce křupek Bersi, to vzal. Nový rok zahájil snahou o průvan v komunikaci ministerstva. Tím čerstvým větrem, který se prožene tiskovým odborem a vnese do něj novou energii, měla být Mirka Čejková. Bývalá televizní hvězda, oblíbená moderátorka zpráv a talkshow a dnes soukromá podnikatelka v oblasti koučinku, mediálních tréninků a komunikace.

Milek si ji najal jako poradkyni hned v lednu. Proč tak najednou potřeboval externí pomoc? Lidsky se dá pochopit, že chtěl nejspíš vylepšit svou image a vystupování. Když si totiž na YouTube pustíte kousek tiskovky k jeho prosincovému nástupu do funkce, rychle zjistíte, že má ve veřejném projevu rezervy. Své priority četl monotónním přednáškovým hlasem z papíru. Jeho charisma se couralo ještě někde v Šumperku. Kdyby to celé trvalo jen trochu déle, usnul by i Babiš, který stál vedle.

Komunikace s veřejností je přitom důležitou součástí ministerské funkce. Nemáme tu ale tradici kariérních politiků, kteří už jako malí navštěvovali elitní školy a tam šermovali s rétorickými finesami. Většinou se tedy po politických jednáních objeví v čele úřadu člověk, kterému se úplně obrátí život a stane se středobodem každodenního zájmu médií. Lidé, které doteď znal jenom jako divák z televize, po něm najednou chtějí odpovědi, stanoviska a vize. Je přirozené, že stresu z kamer a mikrofonů někdy podlehnou i zkušenější borci. A ani v soukromé sféře zdaleka neplatí, že čím větší podnik řídíte, tím víc jste zvyklí mluvit k lidem.

Přiznat si rezervy v mediálním vystupování je první krok ke zlepšení situace. Problém u Milka je v tom, že vláda Andreje Babiše je v demisi, takže ministrův mandát bude krátký. Snaha o pochopení alespoň základních pravidel komunikace by v tomto světle obstála, zato investice 150 tisíc korun do Mirky Čejkové a smlouva na dalších 180 tisíc měsíčně už ne. Za druhé, ministr si kupuje servis, který má obstarat jeho odbor. A za třetí by se měl stydět za způsob, jakým celou věc vysvětluje. Z prohlášení, které Milek vydal jako reakci na článek MF Dnes o službách Mirky Čejkové, na všechny strany stříká ukřivděnost. Podráží v něm nohy svým vlastním podřízeným − z jeho slov vyplývá, že je považuje za nekvalitní, ale nemůže je vyhodit. Vzápětí tedy přiznává snahu obejít služební zákon a de facto si otevřeně pochvaluje švarcsystém ("práci na IČO považuji za projev úspor"). Nakonec zahraje na babišovskou notu a kritiku prohlásí za účelovou. Radost mít takového šéfa a radost mít takového ministra, který aktivně hledá mezery v platných zákonech. Principy právního státu zase jednou dostaly ránu.

Související

Při pohledu zvenčí se za působení Mirky Čejkové komunikace agrárního resortu nijak dramaticky nezměnila. Intenzita vydávání tiskových zpráv je pořád stejná, celkové pojetí servisu víceméně také. Povaha služeb, v nichž Čejková podniká, by napovídala, že se věnovala spíše koučování ministra. Ale ani tam to na nějaký příznivý vývoj nevypadá. Když je Milek předmětem kritiky, uchyluje se ke kňourání, jak jsou na něj všichni zlí. Začne ukazovat prstem na ostatní. Tedy dělá přesně to, co v profesionální ministerské komunikaci nemá co dělat. V březnu se takhle ohrazoval proti výrokům odcházející ředitelky Státního pozemkového úřadu a teď to dělá zas. Své komunikační nedostatky neodstraňuje, spíš je naopak víří. Dostává vůbec nějaké rady? A pokud ano, poslouchá je?

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 10 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru