Jedním z hlavních plánů vizionáře Elona Muska při vstupu do autoprůmyslu bylo, že chtěl urychlit přechod od spalovacích motorů k elektrickým vozům nejméně o dekádu a svým příkladem inspirovat ostatní. Chtěl dokázat, že to jde nejen technologicky, ale i produkčně a vyplatí se to i ekonomicky. Po mnoha letech dospěl do bodu, že se mu vlastní vize může vymstít.
Důvod je prostý. Ostatní světové automobilky do vývoje elektrických vozů investovaly také, když viděly rostoucí poptávku a formující se nový trh za Teslou, stejně jako strmě rostoucí tržní kapitalizaci nové automobilky. Jen pro srovnání − Tesla se za 15 let existence dostala na hodnotu 52 miliard dolarů, zatímco třeba Ford, který je na trhu 115 let, má hodnotu "jen" 44 miliard dolarů. Úsilí přejít na čistší zdroje energie u mnoha značek pochopitelně ještě značně zesílilo po vypuknutí aféry Dieselgate. Už letos řada z nich představí svá nová elektroauta − půjde například o Jaguar I-Pacecrossover nebo Audi e-tron, dále Mercedes EQ C nebo BMW iX3. Na rozdíl od Tesly zavedené automobilky nemají problémy se spouštěním nových modelů, nehledě na jejich úspory vyplývající z masové výroby a skutečnost, že tyto oblasti mohou dotovat z jiných, profitabilních částí svého byznysu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.