Když diskont Lidl nabídl v inzerátu pokladním třicet tisíc měsíčně, byla to revoluce. Politici se předháněli v obavách, že maloobchod přetáhne učitele, jejichž nástupní plat je podstatně nižší.

Větší revoluce se ale konala v samotném maloobchodě. K Lidlu se − nutno přiznat, že s velkou nechutí − musely přidat i ostatní řetězce.

Nevole zákazníků z nekonečného čekání u pokladen byla nakonec důraznější než tlak odborů, které dlouhodobě upozorňovaly na to, že jak samotné mzdy, tak i celkové náklady práce jsou v maloobchodě značně pod průměrem České republiky. To, že se díky rekordně nízké nezaměstnanosti a nedostatku zaměstnanců situace změnila, je jenom dobře.

Přesto nelze říci, že by tím maloobchod strádal. Je fakt, že v tomto odvětví tvoří mzdy vyšší podíl na celkových nákladech než třeba v průmyslu. Jenže platí také to, že tržby v maloobchodě rostou podstatně delší dobu než mzdy.

Výsledky největších hráčů tomu napovídají: diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2016/2017 rekordní zisk před zdaněním 4,1 miliardy korun, tržby společnosti stouply o 14 procent. Diskont Penny Market loni zvýšil v Česku zisk o 17 procent na 487 milionů korun. Dalšímu diskontu, německé Normě, loni v Česku stoupl zisk o čtvrtinu na 37 milionů korun. Tuzemská Alza.cz ohlásila v roce 2016 zisk 644 milionů korun, meziročně o 13 procent víc.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.