Trh retailových nemovitostí v České republice zažívá v posledních letech výrazný rozvoj, přičemž právě retail parky hrají v této transformaci klíčovou roli. Jejich atraktivita spočívá v kombinaci snadné dostupnosti, nabídky sortimentu zboží každodenní spotřeby a komfortního parkování v bezprostřední blízkosti obchodních jednotek.
Podle poslední analýzy od společnosti Cushman & Wakefield bylo v roce 2024 dokončeno přibližně 80 000 metrů čtverečních nových, modernizovaných nebo rozšířených retailových parků, čímž se celková plocha těchto zařízení zvýšila na 1,3 milionu metrů čtverečních, což představuje téměř třetinu celkové maloobchodní plochy v zemi. Tento trend pokračuje i v roce 2025, kdy je ve výstavbě více než 70 000 metrů nových projektů, zejména v Ústeckém a Středočeském kraji.
Rostoucí obliba nákupních parků, kde má každá prodejna svůj vlastní vchod ze společného parkoviště, se projevuje v celém regionu střední a východní Evropy. Podle studie JLL dosahoval v roce 2000 podíl klasických vícepatrových obchodních center na celkových retailových plochách téměř 90 procent, retail parky pouze 10 procent. Do roku 2023 jejich podíl vzrostl až na 42 procent. Tento vývoj dokazuje rostoucí oblibu konceptu retail parků u nájemců i nakupujících.
Kanceláře se přestavují na byty, když to jde. Nemovitostní trh zažívá klíčové období
Otázka, zda může dojít k přesycení trhu retailovými parky, je legitimní. Nicméně, současná výstavba je často zaměřena na menší města, kde je stále prostor pro nové projekty. Navíc, developerské aktivity jsou pečlivě plánovány s ohledem na specifika místního trhu a poptávku, což minimalizuje riziko nadměrné nabídky. Z pohledu investora je klíčové sledovat nejen množství nově vznikajících projektů, ale také kvalitu a mix nájemců, délku nájemních smluv a konkurenční situaci v dané lokalitě a spádové oblasti.
Retail parky, které splňují tato kritéria, představují i nadále atraktivní investiční příležitost s dlouhodobou stabilitou a odolností vůči ekonomickým výkyvům. Vzhledem k těmto faktorům lze očekávat, že retail parky zůstanou i nadále důležitým segmentem českého retailového trhu, přičemž jejich role bude posilována jak ze strany spotřebitelů, tak investorů hledajících stabilní a výnosné investice.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist