Miliardář Elon Musk a jeho automobilka Tesla Motors, které se nedaří plnit výrobní cíle a stále více prodělává, utržili další šrám. Prestižní americký časopis Consumer Reports, jenž má značný vliv na chování spotřebitelů, nedoporučuje ke koupi Model 3, s jehož pomocí firma chce proniknout na masový trh.
Časopis, který před lety velebil Model S (začal se prodávat v USA v červnu 2012), nyní kritizuje "trojku" hlavně za to, že má příliš dlouhou brzdnou dráhu. Při stokilometrové rychlosti na zastavení údajně potřebuje přibližně 46 metrů. "To je mnohem horší ukazatel než u ostatních moderních vozů, které jsme zkoušeli," poznamenává časopis. Mnohem větší a těžší pick-up F-150 od Fordu zabrzdí na úseku asi o dva metry kratším.
Tesla Motors s tímto tvrzením nesouhlasí. S odvoláním na vlastní testy uvádí, že Model 3 bez problémů zabrzdí přibližně na 40 metrech.
-785 mil. USD
Ztráta Tesly za letošní první čtvrtletí se proti stejnému loňskému období více než zdvojnásobila.
Kritici vozu rovněž vytýkají tuhý podvozek, nepohodlná zadní sedadla i přílišnou hlučnost způsobovanou proudícím vzduchem při rychlé jízdě na dálnici.
Podle Rebeky Lindlandové, analytičky firmy Kelley Blue Book, se ale příznivci Tesly nenechají nepříznivým hodnocením časopisu Consumer Reports zviklat. Tím spíše, že toto periodikum, mezi americkými motoristy uznávané, kladně hodnotí velice slušný dojezd Modelu 3 na jedno nabití (skoro 500 kilometrů), příjemné řízení i "omračující zrychlení".
"Avšak celkově záporné hodnocení Modelu 3 může způsobit, že pro automobilku bude obtížnější prosadit se s ním na masovém trhu," dodává Lindlandová.
Tesla během letošního prvního čtvrtletí prodala 8180 kusů Modelu 3. Jde o nejprodávanější elektromobil v USA. Čeká na něj asi půl milionu zákazníků, kteří složili vratnou zálohu tisíc dolarů. Její celková suma podle listu The Wall Street Journal představuje zhruba třetinu hotovosti, jíž Tesla ve své vratké finanční rozvaze disponuje.
Ale otázka je, kolik zákazníků, kteří složili zálohu, se dočká elektrického vozu v ceně začínající na 35 tisících dolarů, jak slíbil Elon Musk.
Podle jeho původního záměru měla automobilka výhledově vyrábět 400 tisíc kusů Modelu 3, ale tento cíl je hodně vzdálený, mimo jiné kvůli nedostatečným dodávkám baterií.
Americká média se dokonce ptají, zda se Elon Musk nechystá zrušit předchozí záměr proniknout cenově dostupným modelem na masový trh. Šéf Tesly nedávno na Twitteru oznámil, že Model 3 se bude od začátku července vyrábět také s pohonem na čtyři kola. Bude vybaven dvěma elektromotory − jedním vpředu, druhým vzadu. "Jeden zaručí výkon, ten druhý zase slušný dojezd," uvedl Musk, který rovněž oznámil cenu "čtyřkolky". Bez autopilota přijde na 78 tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 1,7 milionu korun). Takový vůz nemůže být určen pro "masový trh".
Pokud se Tesla přeorientuje na zámožné zákazníky, bude muset značnou část záloh na Model 3 vrátit. A to by mohlo znamenat výrazný pokles její tržní kapitalizace, jejíž hodnotu optimistická očekávání investorů vyhnala skoro k 50 miliardám dolarů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist