Král James, jak se přezdívá současné největší basketbalové hvězdě světa LeBronu Jamesovi, odejde nejspíš v létě z Clevelandu. Právně i finančně mu s možným přestupem bude pomáhat Fred Nance, právník, který po jeho boku stojí celou jeho zářnou kariéru. Dnes je řídícím partnerem právní kanceláře Squire, Patton, Boggs (SPB) ve Spojených státech. Zviditelnil se řešením právních sporů amerického fotbalu v Ohiu, díky kterému pronikl do světa sportovců, manažerů, agentů, majitelů klubů a různých sportovních organizací.

Prostředí si zamiloval a v jedné z největších právních kanceláří světa má dnes na starosti zastupování v oblasti sportu a také zábavního průmyslu.

Potkáváme se v pražském hotelu Alcron. Nance je v Česku na inspekci místní pobočky SPB a zvládl tu navštívit i několik jazzových koncertů. Po nocích sledoval v televizi LeBrona v akci. Titul jeho tým ve finále proti Golden State nakonec nevybojoval, o Jamesovi se ale psalo v superlativech − byl to "nadpozemský výkon", jeho hra byla "mimo všechny parametry".

"Bylo to, tuším, v roce 2002. V Americe už jsem byl známý právník, kromě své praxe jsem se věnoval i dobročinným projektům. Přišla za mnou moje žena, že prý zná příběh teenagera, který by potřeboval moji pomoc. Bylo mu 17, chodil na střední a žil se svojí matkou ze so­ciálních dávek," začíná Nance vyprávění o tom, jak se jeho spolupráce s basketbalovou ikonou zrodila.

Bylo to přesně ve chvíli, kdy se o Jamese začaly zajímat kluby v americké lize NBA a také firmy, které se s ním chtěly spojit. Tomu měl Nance pomoci.

"Sport je na nejvyšší úrovni plný predátorů. Firmy, různí lidé se na vás jako na perspektivním sportovci chtějí napást. Můj úkol byl ochránit Jamese, aby se mu to nestalo. Skutečně jsem to bral jako − jak my právníci říkáme − pro bono věc," poznamenává Nance. Říká to tak, že skutečně věříte, že o provizi mu v tomto případě opravdu nešlo.

Pro LeBrona pracujeme každý den

O talentovaného basketbalistu soupeřilo víc značek. První důležitý kontrakt podepsal James s Nike v roce 2003. Na sedm let za 95 milionů dolarů. Pro značku s fajfkou ve znaku měl být novým Michaelem Jordanem. "Překonal očekávání," myslí si Nance.

Z domovského Clevelandu odešel James v roce 2010 do Miami Heats, kde dvakrát vyhrál ligu. Pak se do Clevelandu vrátil a v roce 2016 dotáhl své město k prvnímu titulu pro region za posledních více než 50 let.

Podle právníka navíc u Jamese nejde jen o sport. James nikdy nechodil na univerzitu, i když by třeba chtěl, složitá ekonomická situace jeho rodiny vedené matkou samoživitelkou to zkrátka neumožňovala.

Čtyři roky mimo Cleveland v Miami komentoval tak, že si musel zkusit, jaké to je jinde, když to na škole zažít nemohl.

Ať už v dalších týdnech oznámí James odchod do jiného klubu NBA, na Cleveland podle Nance nikdy nezapomene. "Pro mladé lidi ve městě a v okolí toho dělá strašně moc. Ve své nadaci se stará, aby 10 tisíc dětí ze sociálně slabších rodin mohlo jít na školu, věnovat se koníčkům, které je baví a ve kterých jsou dobré. Je s nimi v kontaktu, píše maily, odpovídá na sociálních sítích. Není to jen póza," ujišťuje Nance.

Vzájemný vztah označuje Nance za přátelský, zároveň výjimečný tím, jak dlouho trvá. Ve světě sportovního byznysu, kde nabídka přebíjí nabídku, to nebývá pravidlem. "Pracujeme pro něj skoro každý den, stala se z něj v podstatě firma − investuje, kupuje nemovitosti, firmy, start-upy. My mu připravujeme smlouvy, často také jeho jménem podle zadání vyjednáváme o podmínkách. Také se staráme o jeho marketingovou a reklamní značku, o správu veškerého duševního vlastnictví," vyjmenovává Nance spektrum aktivit se světovou basketbalovou star číslo jedna.

Spolu s Jamesovým kamarádem z dětství a zároveň jeho manažerem Maverickem Carterem jsou podepsáni pod jednou naprosto výjimečnou záležitostí.

Po vypršení druhé smlouvy s Nike, podle níž měl James v letech 2010 až 2015 dostávat 30 milionů dolarů ročně, vznikla smlouva nová. V pořadí třetí a pravděpodobně poslední. Kontrakt mezi Jamesem a sportovní značkou z Oregonu je platný doživotně. Jamesovi má podle různých zdrojů zajistit až miliardu dolarů.

Co znamená doživotní kontrakt

Jak taková smlouva vůbec vypadá, ptám se Nance. "Ten kontrakt v hlavních obrysech vymyslel Maverick. Jde o to, že jsou ve spolupráci nastaveny různé cesty, z nichž bude mít v budoucnu příjem Nike i LeBron a ty příjmy se budou dělit. O co přesně půjde, je zatím otevřené, většina se začne dít, až skončí aktivní hráčskou kariéru," vysvětluje Nance.

Nike podle něj sází na LeBrona ze zřejmých důvodů.

"Nike je globální, LeBron taky. Pojedete na Blízký východ nebo do Číny a uvidíte tam malé děti na poušti hrát si s velbloudy a na sobě budou mít dres s jmenovkou James. LeBron má potenciál měnit svět a vydělávat. Nike chce hodně investovat do fotbalu v Anglii, do amerického i evropského. Ví, že LeBron má k obojímu vztah, a vidí v něm sílu, že může věci rozšiřovat. Může si koupit jakýkoliv sportovní tým, podpořit jakoukoliv sportovní akci a Nike z toho pak bude těžit," poznamenává
Nance.

Sponzorů má James celou řadu, například nápojářskou firmu Coca-Cola, automobilku Kia a mnohé další. Jednání s nimi má na starosti právě Nance, který si všímá trendů mezi sportovci a značkami. "Zásadní je reputace. Nejde jen o to, jak hrajete, ale jaká jste osobnost, jak moc jste ochotni komunikovat s fanoušky. Všechny kontrakty dnes mají takzvané morální klauzule. Když něco špatného provedete, končíte," upozorňuje. Stačí si vzpomenout na doping Lance Armstronga nebo nevěru Tigera Woodse − a samozřejmě to, co se dělo potom.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak se vlastně Nance do světa, kde se miliony počítají na minuty, dostal?
  • Co si myslí o kampani #MeToo?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se