Nebojte se ptát, nechte si poradit
Renata Gábová, franšízantka Yves Rocher
Renata Gábová před nákupem franšízy nikdy nepodnikala, i když rozjet vlastní byznys chtěla, jak říká, odjakživa. Až před dvěma lety se rozhodla, že si otevře obchod francouzské kosmetické značky Yves Rocher. "Nejtěžším krokem bylo samotné rozhodnutí opustit jistotu stabilního života, měsíčního příjmu a vstoupit do nového prostředí," přiznává podnikatelka.
Pro franšízu se rozhodla i proto, že hned zpočátku dostala firemní know-how, tedy "manuál", jak pracovat a podnikat. Za výhodu považuje také to, že viděla, jak fungují jiné pobočky, kam chodila jako zákaznice, a na firmě se jí líbila rodinná tradice a přístup k přírodě. "Dostala jsem důkladný praktický i teoretický základ, což mi pomohlo minimalizovat začátečnické chyby, seznámit se s každodenním chodem podnikání, ale i značkou samotnou, jejím postavením na trhu, marketingovou strategií, očekáváním a chováním zákazníků," říká Gábová.
Franšízing ušel od roku 1989 značný kus cesty. Došlo k jeho všeobecnému přijetí a především pochopení mezi podnikateli v Česku. Velkou zásluhu na tom má především Česká asociace franchisingu, Škola franchisingu, poradenské a právní kanceláře, specializované časopisy, veletrhy, konference, ale hlavně samotné franšízy.
Předpokládáme, že v následujících letech se bude franšízingovému podnikání věnovat stále větší pozornost. Více podnikatelů bude mít zájem o podrobnější informace, jak budovat a řídit odbytovou franšízingovou síť. Budoucnost je v síti provozoven spojených stejným know-how, značkou a informačním systémem, čerpajících výhody z rozsahu.
Největší zastoupení na trhu z oblasti služeb mají koncepty z oboru gastronomie včetně rychlého občerstvení, realitních kanceláří, výživových poraden, fitness a vzdělávání. Početně jsou zastoupeny i koncepty z oblasti obchodu s módou, farmářskými potravinami, večerky a obchody s kosmetikou.
Mezi franšízové koncepty s největším počtem poboček patří Naturhouse, BestDrive, Re/Max ČR, Benu lékárny, Century 21 a McDonald's. Nejdéle provozované v Česku pak posledně zmiňovaný McDonald's a Yves Rocher.
Jan Gonda,
prezident České asociace
franchisingu a masterfranšízant
Naturhouse
Stejně si však podle svých slov zpočátku nedokázala představit, co všechno bude muset jako majitelka franšízové licence dělat. "Přestože dobře nastavený franšízový model vás v mnoha ohledech podrží, 'prokousat' se tím musíte zpočátku stejně sami. Musela jsem si osvojit plánování, účetnictví, logistiku, dodávku zboží, komunikaci či nábor zaměstnanců," uvádí Gábová.
Nyní podnikatelka zaměstnává tři kosmetické poradkyně a tři brigádnice. Pochvaluje si, že firma klade důraz na školení prodejních dovedností i produktů nebo věrnostní systém. Gábová podle svých slov zjistila, že motivací pro zaměstnance jsou nejen peníze, ale také její vlastní energie. "Jsem s nimi často na place a intenzivně se zajímám o každodenní provoz. Snažím se jim předávat osobní nadšení a pozitivní přístup k zákaznicím," říká s tím, že pro ni jsou klíčovými pro úspěch jak stálí zaměstnanci, tak stálí zákazníci.
Při podnikání pod zavedenou značkou se jí osvědčilo nechat si poradit a sdílet své zkušenosti s ostatními franšízanty. "Dnes bych se nebála ptát se a žádat o rady i častěji, protože podpory je třeba využít a poradenství ze strany franšízora je ohromně důležité," myslí si Gábová, která by časem chtěla investovat do druhého obchodu Yves Rocher.
V cizině přizvěte rodilé mluvčí
Lukáš Bravenec, franšízant SportAnalytik
Lukáše Bravence už nebavilo sedět v kanceláři a chtěl zpestřit svůj denní program. Rozhodl se začít pracovat jako architekt na vlastní pěst, a tak dal v zaměstnání výpověď. Krátce nato si přečetl článek o českém start-upu SportAnalytik, který testuje fyzické předpoklady dětí a odhaluje, na jaké sporty mají přirozený talent. Bez rozmýšlení se ozval jeho zakladatelům Martinu Jahodovi a Janu Březinovi, projekt ho zaujal i z druhého konce světa. Přes sedm let už totiž žije v novozélandském městě Wanaka.
"Hledání talentu v lidech mě vždy zajímalo. Celá myšlenka mě uchvátila svou jednoduchostí a sofistikovaností, protože je využitelná pro všechny bez rozdílu pohlaví i věku," myslí si Bravenec, který sám vyzkoušel hodně sportů, baví ho individuální i týmové aktivity.
Na začátku loňského roku tak v novozélandské Wanace rozjel franšízu české firmy, dnes má pod sebou tři zaměstnance a dalších sedm spolupracovníků, kteří pomáhají, když je potřeba. Koncept v zahraničí podle něj funguje proto, že je srozumitelný. "Motivuje omladinu ke sportování a rodičům dává nástroj, který je donutí zamyslet se, v čem může jejich dítě vynikat," myslí si Lukáš Bravenec.
Na službě se mu líbilo i to, že se dá flexibilně upravit podle toho, v jaké zemi se provozuje a kdo ji dělá. "Vždy je ovšem vhodné zvážit, zda odklon od standardního řešení není jen ztráta energie nebo zda navazuje na aktuální požadavky vedení," upozorňuje.
Při podnikání v cizí zemi se mu osvědčilo přizvat si k sobě rodilého mluvčího, který mluví perfektně anglicky. "Díky tomu můžeme během přizpůsobování služby na naše území reagovat na změny a mám záruku, že jsme profesionálové i navenek," říká Bravenec.
Začínajícím a nejen na sport zaměřeným českým podnikatelům radí, aby hned mysleli i na anglickou verzi své služby nebo produktu. "SportAnalytik poskytoval od začátku velmi kvalitní a srozumitelnou anglickou verzi všech stupňů projektu. Nicméně věřím, že naše zpětná vazba a doladění oficiálních dokumentů je pro naše české vedení důležitý rozvojový faktor, nejen pro anglicky mluvící trhy," míní franšízant značky SportAnalytik.
Soustřeďte se jen na podnikání
Romana Křížová, franšízantka Business for Breakfast
Díky franšíze Business for Breakfast se podnikatelka Romana Křížová podle svých slov zdokonaluje v manažerských dovednostech, potkává se s novými zajímavými lidmi a snadněji získává zákazníky. Business for Breakfast jsou kluby pro podnikatele, kde spolupracují, doporučují si klienty a dodavatele a sdílí své zkušenosti. "Síla této služby je v tom, že kontakty jsou prověřené a kvalitní," myslí si Křížová, která si licenci koupila v roce 2015.
Klubů má podnikatelka nyní celkem sedm. "Máme 80 členů a ti si loni pomohli k zakázkám za více než 40 milionů korun," uvádí podnikatelka, jež je druhou největší franšízantkou firmy v Česku. Dosáhnout takové pozice se jí podle jejích slov podařilo díky prostředí franšízy, kde se mohla soustředit jen na samotné podnikání, a ne na administrativu.
Na konceptu franšízingu oceňuje i to, že se noví majitelé licence nemusí učit z vlastních chyb, protože už jde o ozkoušený způsob podnikání. Výhodu vidí také v metodice práce s řešením všech možných situací nebo v centrálním účetnictví či administrativě. Investice do nákupu licence se Křížové vrátila během prvního roku a začala vydělávat.
Osvědčilo se jí také důvěřovat nejvyššímu vedení franšízy. "Pomohla vstřícnost majitelky licence pro Česko Kamily Zárychtové. Dostala jsem řadu kvalitních materiálů, podle nichž jsem si udělala představu o tom, co znamená vést franšízu. Díky tomu jsem si připravila dlouhodobý plán," vysvětluje podnikatelka. Kromě školení si pochvaluje i půlroční intenzivní osobní podporu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.