Když chce někdo začít investovat do výtvarného umění, neměl by sázet jen na módní jména jako Emil Filla nebo Jan Zrzavý. Měl by se nechat vést odborníky a najít odvahu kupovat i díla okrajová či přehlížená. To radí obchodník s uměním Patrik Šimon, který vybudoval jednu z největších privátních sbírek moderního umění v Česku.

"Úkolem poradce je dát vznikající kolekci kontext, stanovit priority a vytvořit nějakou osobitější linii. Existují jména, která nejsou tolik známá, dají se získat za zajímavé peníze a mohou nakonec být tím nejlepším ve sbírce," říká sběratel, který dvěma desítkám klientů − movitým podnikatelům, profesionálům nebo restituentům − radí, jak na umění vydělat. Nebo jak vytvořit hodnotnou kolekci, která bude své vlastníky nejen těšit, ale může přerůst i ve sběratelskou posedlost.

HN: Jaké jsou na současném českém trhu s uměním hlavní trendy?

Poslední rok dva na něj vstupují úplně noví hráči, kteří o umění skoro nic nevědí, ale zajímá je, ať už z prestižních, nebo investičních důvodů. Často nakupují bezhlavě a nenechají si poradit. Za stejné peníze by mohli mít víc věcí stejné kvality. Fascinuje mě, že někteří lidé jsou ochotni umělecká díla tolik přeplácet. Kdyby se někdo z nich rozhodl dílo vzápětí znovu nabídnout, třeba prostřednictvím aukce, tak už za to nikdy ty peníze nedostane. Jsou to neopakovatelné výsledky, které postrádají logiku. Například Max Švabinský nebo Antonín Slavíček dosáhli v poslední době mimořádných cen.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru