Pístový spalovací motor je perspektivní a ještě dlouhá léta bude, byť to řada lidí neuslyší ráda, a obzvlášť politiků. Ti by si představovali, že elektromobilita přijde mávnutím kouzelného proutku. To ale z mnoha důvodů není možné, říká v rozhovoru Bohumil Mareš. Centrum vozidel udržitelné mobility, kterému šéfuje, se však nezabývá jen vývojem spalovacích motorů. Kromě nich a nejrůznějších alternativních paliv jsou předmětem jeho výzkumu také hybridní a čistě elektrické pohony a jejich efektivní řízení.

HN: Jak vypadá vozidlo pro udržitelnou mobilitu?

To slovo udržitelné je už trochu zprofanované, protože udržitelné je dnes kdeco. V našem případě jde hlavně o to, vyvíjet a zdokonalovat techniku pohonu tak, aby doprava byla přátelštější k životnímu prostředí a k lidem. V současném stavu techniky doprava udržitelná není − neustále se zvyšuje počet vozidel a narůstá celkové množství emisí z dopravy. Proto potřebujeme další vývoj. Zabýváme se jak samotnými motory, ať už spalovacími, či elektrickými, tak řízením celých pohonů − spalovacích, elektrických či hybridních. Jde o to řídit celý pohon efektivně a zbytečně neztrácet energii, což je důležité především u současných bateriových pohonů.

HN: V jakém smyslu?

Například je možné optimalizovat chování pohonu vozidla v závislosti na uvažované projeté trase. A to jak na profilu trasy, třeba z hlediska stoupání a klesání nebo křižovatek, tak na okamžité dopravní situaci. Systém sám dokáže poznat, kdy ještě má smysl zrychlovat, kdy by měl brzdit, kdy je vhodné rekuperovat a podobně. Takovým sofistikovaným řízením dokážeme zacházet s energií mnohem efektivněji. Když řidič jezdí plynule, dokáže výrazně snížit spotřebu paliva, a tím i emise. Když jezdí způsobem brzda-plyn, zvyšuje spotřebu, více namáhá vozidlo a kromě emisí z motoru zatěžuje prostředí i zvýšeným otěrem pneumatik a brzd.

Centrum vozidel udržitelné mobility

Činnost výzkumného centra se zaměřuje hlavně na výzkum nových řešení a optimalizaci koncepcí pístových motorů pro vozidla i energetiku. Dalším sektorem jsou hnací agregáty včetně elektrických a hybridních a jejich integrované řízení s ohledem na účinnost, šetrnost k životnímu prostředí a užitnou hodnotu z hlediska mobility.
Centrum sídlí v prostorách Vědeckotechnického parku Roztoky a je součástí Fakulty strojní pražské ČVUT. Na výzkumných úkolech nicméně spolupracuje s technickými univerzitami, výzkumnými organizacemi a průmyslovými partnery v Česku i v zahraničí.

HN: Takže nejvíc by pomohlo eliminovat nešetrné řidiče?

K plně autonomnímu řízení vede ještě velmi dlouhá cesta, ať už z důvodů technických, infrastrukturních, či legislativních. Jistě by ale výrazně pomohla změna jízdního stylu velké části řidičů. Příliš agresivní, nebo naopak defenzivní jízda může být také příčinou zhoršené dopravní situace a to vede k další zbytečné produkci škodlivin. Na jedné straně tak legislativa a i sami zákazníci tlačí na výrobu co nejčistších vozidel a pohonů, ale na druhé straně pak s auty jezdí velmi nešetrným způsobem, který značně degraduje veškeré snažení techniků a legislativců. Daleko horším a velmi častým jevem jsou ovšem vozidla, u kterých je například odstraněn filtr pevných částic.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.