Posluchače radia Bonton musel ten hlas zatahat za uši. V bloku reklam zazněla jednoho dne v roce 2005 na této rozhlasové stanici poprvé i propagace tehdy nepříliš známého internetového obchodu s elektronikou. Dabér, který reklamu namlouval, schválně posadil svůj hlas vysoko, aby připomínal komiksovou postavičku. Právě tehdy odstartovala éra nejznámějšího českého maskota současnosti, lidově nazývaného Alzák. Maskot tehdy ještě neměl grafickou podobu. Ta začala vznikat až v roce 2006, na televizních obrazovkách měla premiéru o rok později.
Za známost Alzáka může nejen jeho výraznost a protivný ukřičený hlas, ale i nebývale vysoké výdaje, které e-shop každý rok do reklamy pumpuje. Podle údajů společnosti Nielsen Admosphere byla loni Alza největším tuzemským zadavatelem inzerce vůbec. V ceníkových hodnotách dala do reklamy přes 1,4 miliardy korun.
Zeleného Marťana, který se objevuje na drtivé většině jejich propagačních materiálů, sice mnoho lidí nemá rádo, Alze to však zjevně nijak neškodí. Je největším tuzemským e-shopem, loni utržila přes 21 miliard korun.
Na vzniku Alzáka se podílelo více lidí. Patřil mezi ně i Jan Samko, který měl tehdy v Alze na starosti marketing a ve firmě působil do roku 2012. A také současní spolumajitelé reklamní agentury Czech Promotion Milan Drozen a Jan Coufal.
Ti tehdy podle svých slov přesvědčili majitele Alzy Aleše Zavorala, aby u nich inzeroval, a na tvorbě rádiového spotu se aktivně podíleli. V letech 2006 až 2013 už coby spolumajitelé agentury Czech Promotion přímo pro Alzu pracovali.
Teorií o tom, jak přesně Alzák vzniknul, může být víc. Současný marketingový ředitel Alzy Jan Sadílek původně kývnul na žádost se s redaktorem Hospodářských novin sejít, nakonec ale schůzku zrušil. "Konzultovali jsme toto téma s vedením společnosti a došli jsme k závěru, že není správný čas se k němu vyjadřovat," stojí v e-mailu od Sadílka. Podle něj si autorství Alzáka nárokuje více lidí včetně právě Samka a Coufala s Drozenem, ve skutečnosti však prý šlo o kolektivní dílo.
"Pravda je, že vznikal již dříve," doplnil HN Sadílek v e-mailu. Své tvrzení blíže neupřesnil, Alza podle něj zveřejní o maskotovi více informací v budoucnu.
Jan Samko a duo Drozen s Coufalem o vzniku Alzáka vypovídají takřka totožně. Podle nich vznikala postavička záměrně tak, aby zapůsobila na tu správnou cílovou skupinu. V roce 2005 byl nejčastějším zákazníkem Alzy s trochou nadsázky klasický "nerd" − nadšenec do počítačů.
"Ajťáci" zároveň byli těmi, komu se dnes říká opinion leadeři. Podle Drozena s Coufalem za nimi chodili zákazníci, když potřebovali poradit s nákupem. Marketingový cíl byl tedy jasný: zaujmout reklamou nadšence do počítačů. "Ajťáky jsme si představovali jako kluky od počítače, kteří všechno kritizovali a zajímal je jen jejich stroj," vzpomíná další z tvůrců Jan Coufal. "A my jsme si říkali, že tyhle lidi musíme zaujmout něčím extrémně výrazným."
Co se dočtete dál
- V placené části se dozvíte:
- Jaké byly vzory kreslených postaviček pro ajťáky.
- Jak by podobná marketingová strategie, jakou má Alza, fungovala třeba u bankovní instituce.
- Jaké další souhry událostí pomohly Alze stát se jedničkou na trhu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist