Andrej Babiš přinesl do politiky nové heslo: Řídit stát jako firmu. V minulých komunálních volbách jeho kandidáti z různých oborů podnikání nebo zkušení manažeři slibovali, že povedou města jako profesionálové. Ne všude se to ale hnutí ANO v uplynulých čtyřech letech povedlo. Politolog z Fakulty sociálních věd UK Petr Jüptner proto upozorňuje, že voliči mohou být zklamaní − v některých městech se podobně jako v Praze koalice premiérova hnutí rozpadly.
Fenomén se však udržel a někteří podnikatelé v regionech jsou pro voliče atraktivními kandidáty. Pravicové a středové politické strany to vědí a ke svému volebnímu prospěchu využívají představy, že "kdo dokázal vybudovat dobrou firmu, postaví na nohy i město".
Strany prezentují podnikatele jako schopné manažery, kteří si s radnicí poradí, byrokracii zlikvidují, peníze ušetří a silnice i byty postaví. Sehnat takové lidi, ochotné zapojit se do politiky, ale není pro žádnou z partají jednoduché. Kandidát totiž volí mezi firmou a nejistou prací na radnici, z níž ho zastupitelé mohou ze dne na den "vyhodit". V komunální politice zkrátka neexistuje žádná dvouměsíční výpovědní lhůta, stejně jako starostové nedostávají "zlaté padáky" běžné u vysoce postavených manažerů. Výměnou za toto riziko však kandidáti získávají moc a vliv.
Řídit obec jako firmu
Bohatí s handicapem
Kolik podnikatelů skutečně kandiduje a jak jsou úspěšní, říci nelze. Pod slovem podnikatel se totiž schovává poměrně různorodé spektrum uchazečů.
Pro ANO je nyní výjimečně důležitá Praha − nejen proto, že její rozpočet je skoro 70 miliard, což je více, než kolik má třeba ministerstvo obrany. Metropole je pro politický volební souboj klíčová i kvůli tomu, že vítězství v hlavním městě je symbolem úspěchu, kterým se po otevření uren šéfové stran ve světle televizních kamer rádi chlubí. I předseda vlády Andrej Babiš si po komplikovaném vyjednávání koalice, kritizované kvůli podpoře komunistů, přeje výsledek, který by mohl předhazovat svým kritikům.
Co se dočtete dál
- Je možné řídit zároveň firmu i město? Jaké jsou zkušenosti těch, kteří to už v minulosti zkusili?
- Které byznysmeny "ulovily" jednotlivé strany na kandidátky do blížících se voleb a jak tito lidé vysvětlují svůj vstup do politiky?
- Co v kampaních pomáhá velkým podnikatelům?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.