Po kancelářích Slevomatu v pražském Karlíně pobíhají děti a psi a kolem vládne tvůrčí chaos. Nenarazíte tu na zbytečnou dokumentaci ani příliš procesů, přesto firma šlape jako hodinky. Svou firemní kulturu ve Slevomatu označují jako koordinovaný punk. Se zhruba 200 zaměstnanci a obratem kolem 2,5 miliardy korun už dávno nejde o začínající firmu, přesto si společnost stále zachovává uvolněný startupový duch.
Přispívá k tomu i nízký věkový průměr, který se pohybuje okolo 29 let. "Hledáme lidi, kteří se chtějí učit nové věci a pracovat na sobě, a podobné nadšení nacházíme hlavně u mladší generace. K tomu, že jsme skutečně mladá firma, přispívá i velké množství pozic v oblasti zákaznické péče, kam přijímáme hlavně studenty a čerstvé absolventy," uvádí šéfka Slevomatu Marie Havlíčková.
Mladé lidi podle ní do firmy láká možnost rychlého růstu. Příkladem je samotná Havlíčková, která se ředitelkou Slevomatu stala v pouhých 26 letech. "Řada lidí, kteří začínali třeba na zákaznické péči, se ve firmě dostala velmi rychle nahoru. Vždy říkám, že naši zaměstnanci mohou růst, jak jen rychle chtějí. Už u přijímacího pohovoru se jich ptám, jak se chtějí posouvat, jestli chtějí vést lidi, nebo se rozvíjet odborně. A to je pro mě klíčová hodnota," říká Havlíčková.
Ve Slevomatu vládne koordinovaný punk
Nové příležitosti k růstu podle ní otevírá i spolupráce v rámci britské skupiny Secret Escapes, jež vloni Slevomat koupila a která působí na 23 trzích.
"Možnost rozvoje by pro naše zaměstnance měla být tou největší motivací. Pro někoho jsou to pouze peníze nebo benefity, ale takové pracovníky ve firmě nechceme. Zajímají nás lidé, kteří nepotřebují podněty zvenčí, ale mají silnou vnitřní motivaci. Našim zaměstnancům nedáváme žádné 'energetické injekce', ale staráme se o to, abychom nezabili energii, kterou v sobě mají," přibližuje šéfka Slevomatu.
Přiznává, že najít takové typy lidí na trhu práce není dnes jednoduché. Při náboru Slevomat často naráží na přehnané požadavky uchazečů. "Hlavně vývojáři si mnohdy říkají o nepředstavitelné částky. Nároky lidí se ale zvyšují i díky motivačním knihám a článkům o tom, jak si sami sebe mají vážit a umět se prodat. To já úplně nesnáším. Výsledkem je, že řada lidí absolvuje kurzy typu vytváření dobrého životopisu, stáhne si skvělý vzor, stráví spoustu času přípravou na pohovor, ale pak se ukáže, že nic neumí. I proto jsou pro mě životopisy až druhotné," říká Havlíčková a dodává, že nejradši má sportovce z Moravy, protože jsou podle ní cílevědomí, pokorní a ne tak rozmazlení.
◼ Slevomat založil v roce 2010 podnikatel Tomáš Čupr.
◼ Postupně do firmy vstoupily investorské skupiny Enern, Miton a In-Bridge.
◼ Loni firmu koupila britská skupina Secret Escapes.
◼ Poslední dobou se portál posunul od slevového směrem k inspiračnímu a zaměřil se i na luxusní zboží a cestování.
◼ Denní návštěvnost portálu se pohybuje mezi 200 a 300 tisíci uživatelů.
◼ Loni firma dosáhla obratu kolem 2,5 miliardy korun.
Fluktuace nemusí být jen špatná
Tím, že do firmy přichází spousta lidí, pro které jde o první práci, zažívá Slevomat poměrně velkou fluktuaci. Havlíčková se přitom mladé lidi nesnaží ve firmě za každou cenu udržet. Naopak je podporuje, aby si vyzkoušeli i další příležitosti. "Zdravá fluktuace nemusí být vůbec špatná. Navíc v řadě případů se k nám po čase bývalí zaměstnanci vracejí," uvádí Havlíčková.
I kvůli časté obměně zaměstnanců firma neustále hledá nové lidi, většinou na pozice obchodníků, vývojářů nebo do oddělení zákaznické péče. Při náboru se snaží střídat kanály, jimiž uchazeče oslovuje. Osvědčilo se jí také dostat potenciální zájemce přímo do firmy. Často proto pořádá různé workshopy nebo hackathony. Lidé ze Slevomatu ale vyrážejí i do komunit vývojářů či obchodníků a vystupují na školách. "Na podobné akce chodí nadšení lidé, kteří se zajímají o určitá témata a baví je rozvíjet se, což je přesně typ pracovníků, které hledáme," podotýká ředitelka Slevomatu.
Firma si také zakládá na budování značky zaměstnavatele neboli employer brandingu. Na svých kariérních stránkách a sociálních sítích tak nechává nahlédnout uchazeče pod pokličku dění ve firmě.
Co se dočtete dál
- Objevují se mezi uchazeči o práci ve Slevomatu i zákazníci firmy?
- Proč ve firmě hraje při výběru nových zaměstnanců větší roli talent a nadšení než zkušenosti?
- Čím se firemní kultura ve Slevomatu liší od ostatních společností?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.